FANDOM

St Vitus Prague September 2016-21

Püha Vituse katedraal

Püha Vituse katedraal (tšehhi keeles Katedrála svatého Víta) on katoliku kiriku katedraal Tšehhi pealinnas Prahas. See asub Praha lossi alal. See on riigi suurim ja märkimisväärseim kirik, samuti suurepärane näide gooti arhitektuurist. Algselt oli katedraal pühendatud ainult Püha Vitusele, kuid 1997. aastal pühendati see Václav Pühale tema 1000. surmaaastapäeva puhul ja lisaks Püha Adalbertile.

Esimese kiriku ehitust praeguse katedraali alale alustas 925. aastal Böömimaa valitseja Václav I. Kiriku tähtsus kasvas pärast Praha piiskopkonna rajamist 973. aastal.[1] 1060. aastatel laiendati kirikut kolme lööviga basiilikaks.

Praeguse katedraali ehitust alustati kuningas Johann von Luxemburgi valitsusajal 1344. aastal. Mõni aeg pärast seda võimule tulnud Karl IV tegi sellest kroonimiskiriku, lastes sinna samuti rajada perekonna krüpti ja varakambri kuningriigi kõige väärtuslikema aarete jaoks. Katedraali esimene peaarhitekt oli prantslane Mathieu Arras'st ja hiljem sakslane Peter Parler. Ehitustööd kestsid peaaegu kuus sajandit kuni katedraal 1929. aastal lõplikult valmis, kui asetati kohale Tšehhi kunstniku Alfons Mucha kavandatud vitraažid.

Katedraali on maetud paljud pühakud, valitsejad, aadlikud ja vaimulikud. Lisaks asuvad katedraalis paiknevas Püha Václavile pühendatud kabelis Tšehhi kroonijuveelid.

ViitedEdit

  1. "St. Vitus Cathedral". hrad.cz. Vaadatud 22.11.2108

Välislingid Edit