FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
Rebel without a cause432

Filmiplakat

"Põhjuseta mässaja" ("Rebel Without a Cause") on 1955. aasta USA draamafilm. Filmi lavastas Nicholas Ray. Filmi peaosades mängivad James Dean, Sal Mineo ja Natalie Wood.

"Põhjuseta mässaja" oli murranguliseks filmiks, mis kujutas Ameerika noorte moraalset laostumist, kriitilist vanemlikku stiili ning põlvkondade vahelisi erinevusi ja konflikte.

Filmi pealkiri pärineb psühhiaatri Robert M. Lindneri (1914–1956) aastal 1944 ilmunud raamatu "Rebel Without a Cause: The Hypnoanalysis of a Criminal Psychopath" ("Põhjuseta mässaja: Kriminaalse psühhopaadi hüpnoanalüüs") pealkirjast. Film ise aga ei viita mingil viisil Lindneri raamatule.

Aastate jooksul on saanud film pöördepunktilise tähtsuse. James Dean, kes suri enne filmi esilinastumist, oli üks esimesi filminäitlejaid, kellega oli tolle põlvkonna noortel võimalik samastuda.[1]

Film pälvis kolm Oscari nominatsiooni: parima meeskõrvalosatäitja (Sal Mineo), parima naiskõrvalosatäitja (Natalie Wood) ja parima algupärase loo kategoorias (Nicholas Ray). Film võitis Briti Filmi- ja Telekunsti Akadeemia auhinna parima filmi ja parima välismaise meespeaosatäitja kategoorias.

Aastal 1990 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse.

Osatäitjad Edit

  • Dennis Hopper – Goon
  • Jack Grinnage – Moose
  • Virginia Brissac – vanaema Stark
  • Marietta Canty – Crawfordi perekonna teenija
  • Ian Wolfe – astronoomiaprofessor
  • Beverly Long – Helen
  • Nick Adams – Chick
  • Steffi Sidney – Mil
  • Jack Simmons – Cookie
  • John Righetti – The Big Rig

Viited Edit

  1. Priimägi, Tristan (26. oktoober 2005). "Te rebite mu lõhki!". Eesti Ekspress. Vaadatud 4.2.2017

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies