FANDOM

Corona borealis constellation map

Põhjakrooni tähtkuju kaart

CoronaBorealisCC

Põhjakrooni tähtkuju tähistaevas

Põhjakroon (ladina Corona Borealis, lühend CrB) on tähtkuju põhjataevas.

Põhjakroon oli üks 2. sajandil Ptolemaiose loetletud 48 tähtkujust.

Põhjakrooni pindala on 179 ruutkraadi ja see katab tähistaevast 0,433%. See on pindalalt 88 tänapäevase tähtkuju seas 73. kohal. Tähtkuju piirneb põhjas ja läänes Karjasega, lõunas Maoga ja idas Herkulesega. Põhjakrooni vaste on Lõunakroon, mis asub lõunataevas.

Tähtkuju heledaim täht on Alfa Coronae Borealis tähesuurusega 2,2. Seitse tähte, mis moodustavad tähtkuju äratuntava kroonikujulise struktuuri, on 4. suurusjärku tähed, välja arvatud heledaim, Alfa Coronae Borealis. Tähtkuju piirides on kokku 37 tähte, mille tähesuurus on 6,5 või heledamad.

R Coronae Borealis on kollakas muutlik ülihiid, mis on ülihiidude haruldase klassi algtüüp, kuhu kuuluvate tähtede atmosfääris esineb väga vähe vesinikku ja on arvatavasti tekkinud kahe valge kääbuse liitumise tulemusena.

T Coronae Borealis on teine ebatavalist tüüpi muutlik täht, perioodiline noova, mis kiirgab perioodiliselt lühikesese aja jooksul väga tugevalt. Selle tähe tavaline tähesuurus on 10, kuid 1946. aastal, mil see ületas maksimumis Päikese heleduse 160 000 kordselt, oli selle tähesuurus 2.[1]

Tähtkuju viiest tähesüsteemist on avastatud Jupiteri-tüüpi eksoplaneete.

Tähtkuju on tervenisti nähtav 50. põhjalaiuskraadist põhja pool.

Sidney Hall - Urania's Mirror - Hercules and Corona Borealis

Herkules ja Põhjakroon kogumikus "Urania's Mirror" (u. 1825).

Vanakreeka mütoloogias esindab Põhjakroon krooni, mille Dionysus andis Kreeta valitseja Minose tütrele Ariadnele pärast seda, kui Ateena prints Theseus oli tolle maha jätnud. Seda krooni kandis Ariadne oma pulmas Dionysusega ning asetas nende abiellumise mälestuseks selle taevasse. Teistes kultuurides on Põhjakroon seotud pealike ringiga, kotkapesaga, karukoopaga ja isegi suitsuavaga.

Viited Edit

  1. Nõukogude Kool. Nr 10/1953. Lk 386