FANDOM

Põhja-Ameerika indiaanlased on Põhja-Ameerika põlisrahvad, kes saabusid Põhja-Ameerika mandrile ilmselt kiviajal Ida-Aasiast. Sageli on neid seostatud šamanismi ja rituaalidega. Eurooplaste tulekuga 17. ja 18. sajandil hävinesid indiaanlaste kultuur ja rahvad peaaegu täielikult. Teisalt viis eurooplaste mõju Suur tasandiku piirkonna asustamiseni, millest kujunesid välja tasandikuindiaanlased, kes küttisid hobustel piisoneid. Paljud indiaanlased surid eurooplaste sissetoodud haigustesse, tapeti või olid sunnitud kolima USA valitsuse loodud reservaatidesse. Indiaanlaste eluolu hakkas paranema uuesti 20. sajandil.

Päritolu ja keeled Edit

Ameerika esimeste asunike teekond ja saabumisaeg Aasiast on jätkuvalt veel arutluse all. Osa teadlastest arvab, et Põhja-Ameerika asustati juba umbes 23 000–25 000 aastat tagasi, kuid suurem teadlastest osa usub, et Põhja-Ameerika vanim kultuur Clovise kultuur jõudis sinna Siberist umbes 14 000 aastat tagasi.[1] Arvatakse, et esimesed indiaanlased saabusid Aasiast Põhja-Ameerikasse Beringi väina kaudu. Siberis avastatud leiud viitavad sellele, et rahvaste rändele Põhja-Ameerikasse aitas kaasa viimase jääaja lõpul toimunud kliima kiire soojenemine.

Esmalt asustati ilmselt Põhja-Ameerika läänerannik, sest ülejäänud Põhja-Ameerika oli sel ajal veel hiiglasliku jäämassiivi all. Suurt osa Põhja-Ameerika esimestest asukatest nimetatakse amerindideks, kes rändasid Ameerikasse esimestena. Kanada loodeosas ja USA edelaosas elavad atapaski keeli kõnelevad rahvad, kes saabusid Ameerikasse hiljem. Nende hulka kuuluvad teiste seas navahod ja apatšid. Põhja-Ameerika kõige põhjapoolsematel aladel elavad inuitid, aleuudid ja jupikid saabus kolmanda, kõige viimase lainena.

USA ja Kanada indiaanirahvad kõnelesid algselt umbes 500 indiaanikeeles.

Tuntumad indiaani päritolu inimesed Edit

Pontiac-chief-artist-impression-414px

Pontiac

Tecumseh02

Tecumseh

Goyaale

Geronimo

Vaata ka Edit

Kirjandus Edit

Viited Edit

  1. "Imeline ajalugu". Juuni 2017, lk 7

Välislingid Edit