FANDOM

Escape from alcatraz

Filmiplakat. Autor Bill Gold.

"Põgenemine Alcatrazist" ("Escape from Alcatraz") on 1979. aasta USA vanglafilm. Filmi lavastas Don Siegel. Film põhineb 1963. aastal ilmunud J. Campbell Bruce'i samanimelisel raamatul, mille aluseks on 1962. aastal toimunud kolme vangi põgenemine Alcatrazi vanglast.

Filmi peaosades mängivad põgenikke Frank Morrist, Clarence Anglinit ja John Anglinit vastavalt Clint Eastwood, Jack Thibeau ja Fred Ward. Allen Westi, kes oli samuti põgenemisplaaniga seotud, rollis oli Larry Hankin, kuid filmis oli Hankini kehastatud tegelase nimeks Charley Butts. Patrick McGoohan mängib vangla umbusklikku ja vihakandvat juhatajat. Danny Gloveri jaoks oli see filmidebüüt. "Põgenemine Alcatrazist" oli Eastwoodi ja Siegeli viies ja viimane koostööfilm.

Filmi stsenaariumi autoriks oli Richard Tuggle. Algselt ei tahetud tema stsenaariumi vastu võtta, kuna selles esinevad tegelased olid nigelad ja dialoog vilets, samuti puudus armastusliin, ning väideti, et publik polnud vanglafilmidest huvitatud. Tuggle otsustas stsenaariumi näidata kohe Siegelile, kellele see meeldis.

Suurem osas filmist võeti üles tegelikul Alcatrazi saarel ja selle vanglakompleksis, mis suleti mõni aeg pärast 1962. aastal toimunud põgenemiskatset. Kuigi Alcatrazil oli oma elektrijaam olemas, ei olnud see enam töökorras, mistõttu tuli ligi 25 km pikkuse kaabliga luua elektriühendus San Francisco ja saare vahel. Laguneva vangla parandamiseks ja vangla külma atmosfääri taastamiseks kulus umbes 500 000 dollarit. Osad stseenid tuli filmida aga stuudios.

Filmis ei mainita kordagi vangla juhataja nime. Filmi tegevus leiab aset Morrise saabumise ja põgenemise vahel 1960. aasta jaanuarist kuni 1962. aasta juunini. Filmis kohtus Morris veidi aega pärast vangi saabumist vangla juhtajaga, kes oli sellel ametikohal kogu filmi vältel. Tegelikkusses asus 1961. aastal senise juhataja Paul J. Madigani kohale Olin G. Blackwell. Filmis mainis juhataja oma kahte eelkäijat: James A. Johnstoni (ametis aastatel 1934–1948) ja Blackwelli (1961–1963), kellest viimane aga ei saanud talle tegelikult eelneda, kuna asus ametikohale alles 1961. aastal.

Film pälvis kriitikutelt positiivseid hinnanguid. Film pälvis piletitulu 43 miljonit dollarit ja see oli 1979. aastal USA-s piletitulult 15. film.

Osatäitjad Edit

Välislingid Edit