FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
SunsetBoulevardfilmposter

Filmiplakat

"Päikeseloojangu bulvar" ("Sunset Boulevard"; stiliseeritult "SUNSET BLVD.") on 1950. aastal linastunud USA film noir, mille lavastas Billy Wilder. Film on saanud nime läbi Los Angelese ja Beverly Hillsi kulgeva Sunset Boulevardi-nimelise puiestee järgi. Filmipeaosades mängivad William Holden ja Gloria Swanson.

Läbikukkunud stsenarist Joe Gillis (Holden) satub läbi juhuse endise kuulsa tummfilmistaari Norma Desmondi paiknevasse häärberisse, mis asub Sunset Boulevardil. Naine palkab ta kirjutama stsenaariumi filmile, millega ta loodab taas ekraanile naasta, ning armub temasse. Samal ajal hakkab Joe koostööd tegema teise stsenaristiga, noore Betty Schaeferiga. Töö käigus armub Betty Joesse ja ta palub tal Normast loobuda. Joe otsutabki seda teha, kuid Norma ei lase seda niisama juhtuda. Filmis kehastavad iseendeid lavastaja Cecil B. DeMille ja kõmuajakirjanik Hedda Hopper, lisaks teevad filmis pisirollid tummfilminäitlejad Buster Keaton, H. B. Warner ja Anna Q. Nilsson.

Sunset Boulevard Ready For My Close-up

Filmi kuulus lõpustseen

Film pälvis kriitikutelt rohkelt kiitvaid arvustusi. Film esitati üheteistkümnele Oscarile ning võitis kolm auhinda.

"Päikeseloojangu bulvar" oli üks esimestest filmidest, mis võeti 1989. aastal USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse.

1998. aastal valis Ameerika Filmiinstituut selle 20. sajandi Ameerika parimate filmide seas (100 Years...100 Movies) 12. kohale. Sajas parima filmitsitaadi (100 Years...100 Movie Quotes) seas on "Päikeseloojangu bulvar" esindatud kahe tsitaadiga: "All right, Mr. DeMille, I'm ready for my close-up" (Norma Desmond) ja "I am big! It's the pictures that got small" (Norma Desmond).

Filmi põhjal on valminud muusikal, millele on muusika kirjutanud Andrew Lloyd Webber.

Osatäitjad Edit

Gloria Swanson and William Holden

Wilder valis peaosatäitjaid paljude näitlejate vahel, kuid valis lõpuks Swansoni ja Holdeni

Nominatsioonid ja auhinnad Edit

"Päikeseloojangu bulvar" esitati üheteistkümnele Oscarile, võites kolm auhinda. Film esitati Oscarile kõigis näitlemise kategooriates, kuid ei võitnud neis ühtegi auhinda. See on üks kolmest filmist, mis pälvis nominatsiooni kõigis näitlemise kategooriates, kuid ei võitnud neist ühtegi.

Oscarid (1950)

Film esitati lisaks kuuele Kuldgloobusele ning võitis kolm auhinda.

Kuldgloobused (1950)

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies