FANDOM

Oswald of Northumbria

Oswald vitraažil Gloucesteri katedraalis

Oswald (umbes 604 – 5 VIII 642 Oswestry) oli Northumbria kuningas 634. aastast kuni surmani. Teda austatakse katoliku, anglikaani ja õigeusu kirikus pühakuna.

Tema isa Æthelfrith hukkus umbes 616. aastal lahingus East Anglia kuninga Rædwaldiga. Oswald põgenes koos oma vendadega põhja. Ta veetis ülejäänud lapsepõlve Dál Riata kuningriigis Šotimaal, kus ta pöörati ristiusku.

Pärast seda, kui Gwyneddi kuningas Cadwallon ap Cadfan tappis koos paganliku Pendaga lahingus Hatfield Chase'i juures Northumbria valitseja Edwini, jagunes Northumbria Bernicia ja Deira kuningriigi vahel. Oswaldi vend Eanfrith sai Bernicia kuningaks, kuid Cadwallon tappis ta pärast üritamist pidada rahuläbirääkimisi 633. või 634. aastal. Oswald tappis järgnevalt lahingus Heavenfieldi juures Cadwalloni.

Oswald ühendas pärast võitu Heavenfieldis Northumbria riigi ja tõusis selle valitsejaks, olles esimene Northumbria kuningas, kes oli troonile tulles juba ristiusku. Ta nimetas Aidani Lindisfarne'i piiskopiks, kes hakkas Northumbria rahvast ristiusustama. Ajaloolane Bede pidas Oswaldilt veidi vähem kui sajandi pärast pühaklikuks kuningaks; Bedelt pärinevad ka peamised allikad Oswaldi kohta.

Oswald hukkus 642. aastal Maserfieldi lahingus paganliku Mercia kuninga Pendaga. Oswaldi keha tükeldati; tema pea ja jäsemed kinnitati vaiade otsa. Tema säilmed maeti hiljem Durhami katedraali.

635. aastal abiellus Oswald Wessexi kuninga Cynegilse tütrega. Nende poeg Œthelwald oli aastatel 651655 Deira kuningas.