FANDOM

Nihoa aerial

Vaade Nihoale

P
Red pog.png
Nihoa asukoht Vaikses ookeanis

Nihoa (tuntud ka kui Moku Manu) on asustamata saar Vaikses ookeanis. See on Loodepoolsete Hawaii saarte kõige kõrgem ja idapoolsem saar. Nihoa paikneb Neckeri saarest umbes 300 km kaugusel kagus ja Hawaii osariigi rahvarohkeimast saarest O'ahust umbes 450 km kaugusel loodes. Saare geograafilised koordinaadid on 23° 3′ 38″ N, 161° 55′ 19″ W.

Geograafia Edit

Saare pindala on 701,054 m². Saart ümbritseb umbes 570 km² suurune korallrahu. Saare pikkust idast läände on umbes 1,3 kilomeetrit ja laius põhjast lõunasse umbes 300–900 meetrit.[1] Saarele on iseloomulik järsk kaljune rannik, mis laskub merre. Saarel on kaks tippu, millest kõrgeim Miller's Peak ulatub merepinnast 273 meetri kõrgusele ja madalam Tanager Peak 260 meetri kõrgusele.

Nihoa on sarnaselt kõikide Hawaii saartega vulkaanilist päritolu. Üle merepinna ulatub maaosa on kunagise, hinnanguliselt 7,2 miljonit aastat tagasi pursanud vulkaani koonus.

Saar koosneb basaldist.[2]

Ajalugu Edit

Nihoa

Nihoa kaugusest vaadatuna

Saare olemasolust teadsid juba Hawaii põlisasukad enne Euroopa maadeavastajate saabumist. Arheoloogiliste leidude põhjal on hinnatud, et saarel oli asustus umbes 11.18. sajandini. Paljud arheoloogilised leiud sarnanevad teistel Hawaii saartel tehtud leidudega. Aravatakse, et saarel elas korraga kuni 175 inimest, kes elatusid saare loodusvaradest ja mageveevarudest.[2]

Eurooplaste jaoks avastas saare 21. märtsil 1788 Briti kapten James Colnett laeva Prince of Wales pardal. Sel ajal polnud saar enam asustatud. 1822. aasta külastas saart Hawaii kuninganna Ka'ahumanu, kes kuulutas saare Hawaii kuningriigile. Ametlik kuultas saare kuningriigi valdusse 1857. aastal kuningas Kamehameha IV. 1885. aasta külast saart kuninganna Liliuokalani koos oma 200-liikmelise saatjaskonnaga ja reis saarele dokumenteeriti.[2]

1909. aastal võeti kõik Loodepoolsed Hawaii saared peale Midway looduskaitse alla.[2]

Aastatel 19231924 külastas laeva USS "Tanager" (AM-5) pardal saart teadusekspeditsioon, mis uuris saare kultuurilist ajalugu ja loodust.[2]

1988. aastal võeti saar tänu oma arheoloogilisele tähtsusele kultuurimälestina muinsuskaitse alla.

Selleks, et kaitsta saare habrast ökosüsteemi, on tänapäeval saarele ligipääs piiratud. Saart võib külastada ainult USA siseministeeriumi Kalandus- ja Loodusteenistuse (U.S. Fish and Wildlife Service) loal peamiselt ainult kultuurilisel või teaduslikul eesmärgil.[2]

Elustik Edit

Sida fallax Nihoa

Kalju peal kasvav siidaliik Sida fallax, taustal Tanager Peak

Nihoa on tuntud oma endeemiliste looma- ja taimeliikide poolest. Ainsa puuliigina kasvab saarel ainult sellele saarele omane palmiline Pritchardia remota. Lisaks kasvavad saarel veel muuhulgas rebasheina perekonda kuuluv väljasuremisohus Amaranthus brownii, ainult Hawaii saartel esinev siida perekonda kuuluv Sida fallax ja maavitsa perekonda kuuluva Solanum nelsonii üks kümnest populatsioonist.

Nihoale on ainuomased ka kaks linnuliiki, milleks on äärmiselt ohustatud niihau nestevint (Telespiza ultima) ja niihau roolind (Acrocephalus familiaris kingi), kes on havai roolinnu ainus säilinud alamliik. Saarel pesitsevad veel paljud teised merelinnud, muuhulgas kuning-fregattlind (Fregata minor) ja tõmmualbatross (Phoebastria nigripes). Linnuliigid, kelle suurimad pesitsuskolooniad asuvad Nihoal, on havai tormipääsu (Oceanodroma tristrami), nõgi-tormilind (Bulweria bulwerii) ja kaljutiir (Procelsterna cerulea).

Saarel elab 72 liiki lülijalgseid, sealhulgas mitu endeemi. Saart ümbritsevad korallriffid koosnevad 17 liigist kivikorallidest (Scleractinia). Tugeva lainetuse tõttu esinevad korallid alates umbes kümne meetri sügavusest. Lisaks elab saart ümbritsevates vetes palju Hawaii peasaartele haruldasi, kuid Loodepoolsetes Hawaii saartest levinud kalaliike, muuhulgas nokkhammaskala Oplegnathus punctatus.[2]

Saare ökosüsteemile on suureks ohuks invasiivsete liikide levik.

Viited Edit

  1. Nihoa Island. janeresture.com. Vaadatud 30.8.2017
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 Nihoa Island. hawaiianatolls.org. Vaadatud 30.8.2017

Hawaii saared
Flag of Hawaii

Kaheksa peasaart: Hawaii • Kaho'olawe • Kaua'i • Lana'i • Maui • Moloka'i • Ni'ihau • O'ahu
Loodesaared: French Frigate • Gardner • Kure • Laysan • Lisianski • Maro riff • Necker • Nihoa • Pearl ja Hermes