FANDOM

Map of New York Highlighting New York City

New Yorgi asukoht New Yorgi osariigis

Flag of New York City

New Yorgi lipp

New York (inglise keeles ametlik nimi City of New York; mitteametlik nimi New York City) on linn Ameerika Ühendriikides New Yorgi osariigis. Elanike arv on 2014. aasta seisuga arvestuslikult 8 491 079. See onelanike arvult riigi suurim linn ja México järel elanike arvult teine linn Põhja-Ameerikas. New Yorgi hüüdnimi on "Big Apple" ('suur õun'). New York on üks maailma finants-, kaubandus- ja majanduskeskusi. Kuna New Yorgis on immigrante rohkem kui 180 riigist, siis on see üks kosmopoliitsemaid kohti maailmas.

New York asutati 1624. aastal. 13. septembril 1788 kuulutati New York Ameerika Ühendriikide esimeseks pealinnaks.

New Yorgi linnapea on alates 1. jaanuarist 2014 Bill de Blasio.

Haldusjaotus Edit

5 Boroughs Labels New York City Map Julius Schorzman

New Yorgi linnaosad:
     (1) Manhattan
     (2) Brooklyn
     (3) Queens
     (4) Bronx
     (5) Staten Island

Halduslikult jaguneb New York viieks linnaosaks (Borough):

  • Bronx (elanikke 1 357 589)
  • Brooklyn (elanikke 2 486 235), hiphop- kultuuri sünnipaik, pesapalliklubi New York Yankeesi kodustaadioni asupaik
  • Manhattan (elanikke 1 593 200), suurima elanike arvuga linnaosa, kuni 1898. aastani eraldi linn; seal asub USA üks esimesi lõbustusparke Coney Islandil ning selle vahetus läheduses vene rahvusest sisserännanute piirkond Brighton Beach.
  • Queens (elanikke 2 241 600), linna äri- ja meelelahutuskeskus, suurima pindalaga linnaosa, asub Long Islandi lääneosas; pesapalliklubi New York Mets kodustaadioni asupaik; Flushing Meadows-Corona pargis toimuvad iga-aastased USA lahtised meistrivõistlused tennises. Queensis asuvad New Yorgi suurimad rahvusvahelised lennujaamad La Guardia ja Kennedy lennujaam. Sillad ja tunnelid ühendavad Queensi Manhattaniga. Sai linnaosaks aastal 1898.
  • Staten Island (elanikke 464 573), kus on suurim itaalia päritolu ameeriklaste kogukond. Suurem osa New Yorgi linnast paikneb saartel: Manhattan ja Staten Island omaette, Queens ja Brooklyn hõlmavad Long Islandi lääneosa. Ainult Bronx on osa mandrist.

Ajalugu Edit

Next Pikemalt artiklis New Yorgi ajalugu

Varajane ajalugu ja eurooplaste saabumine Edit

GezichtOpNieuwAmsterdam

Uus-Amsterdam aastal 1664

Algselt elasid praeguse New Yorgi piirkonnas Lenape indiaanlased. Nad olid kütid-korilased, kuid tegelesid ka põlluharimisega – kasvatasid maisi ja tubakat. Eurooplaste saabumisel oli neid umbes 20 000, kuid europlaste toodud haigused hävitasid neist peagi suure osa.

Hollandi asunikud asutasid Manhattani saare lõunaosas Uus-Amsterdami (hollandi keeles Nieuw Amsterdam). Briti võitsid linna 1664. aastal enda valdusse ja see nimetati Yorgi hertsogi järgi New Yorgiks. Pärast Teist Inglise-Hollandi sõda loovutasid hollandlased ametlikult linna inglastele.

Rahvastik Edit

New York on üks tihedamalt asustatud kohti USA-s. Linna elanike arv on 8 336 697 (2012) ja 2010. aasta rahvaloenduse järgi 8 175 133. New Yorgi linna ümber on tekkinud New Yorgi linnastu, mille elanike arv on 23 362 099. See omakorda on osa Bostonist Washingtonini ulatuvast nn BosWashi megalopolisest, mille elanike arv on ligikaudu 50 miljonit.

Majandus Edit

New York Citys oli 2005. aastal USA suurim ja maailmas teine SKP, mis oli 1133 miljardit USA dollarit. Sellest suurem SKP oli ainult Tokyos (1191 miljardit dollarit).

Sport Edit

Kuulsaim korvpalliklubi New York Knicks mängib NBA-s, kuulsaim jalgpalliklubi New York Red Bulls Major League Soccer-is. New York Rangers mängib jäähokiliigas NHL.

NYC Top of the Rock Pano

New Yorgi panoraam vaadatuna Rockefeller Centerilt

Välislingid Edit