FANDOM

New Mexico territory coat of arms (illustrated, 1876)

New Mexico Territooriumi vapp

AZ-NM1867

New Mexico ja Arizona Territooriumi kaart

New Mexico Territoorium oli ajalooline territoorium USA-s aastatel 18501912. Selle lõi 9 IX 1850 president Millard Fillmore ja see eksisteeris kuni New Mexico saamisel 47. osariigiks 6 I 1912.

Ajalugu Edit

Ameerika-Mehhiko sõja ajal oli New Mexicos USA ajutine valitsus. Territoriaalsed piirid olid mõnevõrra ebamäärased. 1848 loovutas Mehhiko Guadalupe Hidalgo lepinguga oma põhjaalade USA-le. 1850. aasta kompromissiga saadi Rio Grande jõest Texaseni ulatuv osa. 1853 saadi Mehhikolt Gadsdeni ostuga Gila jõest lõunasse jäävad alad, mis on tänapäeva Arizona ja New Mexico lõunaosa. Ala osteti otsema raudteeliini ehitamiseks Californiasse, kuid seda ei ehitatud kunagi.

Ameerika Ühendriikide kodusõjas oli New Mexico Territoorium vaidlusalune ala. Territooriumi lõunaosa elanikud soovisid ühineda Konföderatsiooni loodud Arizonaga, mis hõlmas New Mexico Territooriumi lõunaosa. 1862. aasta Glorieta kuru lahinguga läks piirkond Põhjaosariikide valdusse, kuigi Arizona Konföderatsiooni valitsus jätkas eksiilis El Pasos tegevust kuni kodusõja lõpuni.

Algne New Mexico Territoorium koosnes 1850 tulevase osariigi lääneosast ja suurema osa tulevasest Arizona Territooriumist ning 36°30'N lõunasse jäävad väiksed osad Nevadast ja Coloradost.

Texaselt ja Gadsdeni ostuga saadud alad suurendasid New Mexico Territooriumi märgatavalt, kuid 1861 Colorado Territooriumi ja 1863 Arizona Territooriumiga loomisega jäi New Mexico Territoorium tulevase osariigi piiridesse.

New Mexico Territooriumi kubernerid Edit