FANDOM

</div>
Nartsiss-kärbseseen
2009-07-21 Amanita gemmata
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Lehikseened Agaricales
Sugukond: Kärbseseenelised Amanitaceae
Perekond: Kärbseseen Amanita
Liik: Nartsiss-kärbseseen
Ladinakeelne nimetus
Amanita gemmata
(Fr.) Bertill. (1866)

Nartsiss-kärbseseen (Amanita gemmata) on kärbseseeneliste sugukonda kärbseseene perekonda kuuluv seeneliik.

Taksonoomia Edit

Esmakordselt kirjeldas seda liiki teaduslikult 1838 nime all Agaricus gemmatus Rootsi mükoloog Elias Magnus Fries. 1866 paigutas selle Prantsuse statistik Louis Bertillon perekonda Amanita.

Kirjeldus Edit

Nartsiss-kärbseseen on levinud Ameerikas, Euroopas ja Aasias. Ta võib kasvada üksikult, hajali või grupina. Ta eelistab kasvada okas- ja segametsades ning teede ääres. Ta moodustab mükoriisat sh leesikaga, keerdmänniga ja naastulise männiga. Seen eelistab liivaseid ja veidi happelisi pindi.

Kübar on kreemjaskollane, kuldkollane või tuhmkuldne ja on tavaliselt 2,5–12 cm lai. Niiskel ajal muutub kübara pind kleepuvaks. Kübaral on iseloomulikud valged näsad, mis on kergesti eemaldatavad. See on esialgu kumer ja muutub vanemaks saades lamedaks. Viljaliha on valge ja ei muuda murdmisel värvi. Eoslehed on valged ja paiknevalt tihedalt. Jalg on kahvatukollane ning on 4–12 cm pikk ja 0,5–1,9 jäme. Noort viljakeha katab osaline loor, mis muutub vanemaks saades rõngaks. Eospulber on valge. Eosed on jämedalt elliptilised, mõõtmetega 8–10 × 6,5–7,5 µm. Seenel puudub lõhn.

Toksilisus Edit

Nartsiss-kärbseseen on mürgine. Sisaldab muskariini, sama ainet sisaldub ka punases kärbseseenes, panter-kärbseseenes ja paljudes teistes lehtriku ja narmasnuti perekonda kuuluvates seentes. Nartsiss-kärbseseen tarbimine põhjustab hallutsinatsioone, iiveldust, kõhuvalu, kõhulahtisust ja südamelöökide ebakorrapärasust. Surmaga lõppevad mürgistused on harvad.

Sarnased liigid Edit

Nartsiss-kärbseseent aetakse tihti segi mitmete teiste Euroopa liikidega. Nartsiss-kärbseseenega sarnaneb kollane kärbseseen, kollakaspruun kärbseseen ja panter-kärbseseen. Nartsiss-kärbseseene kübara värvus on teistega võrreldes heledam ja viimase kahega rohkem kollasem.