FANDOM

Must-hobuantiloop
Sable antelope (Hippotragus niger) adult male
Isane Hippotragus niger niger LAV-is
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Imetajad Mammalia
Selts: Sõralised Artiodactyla
Sugukond: Veislased Bovidae
Alamsugukond: Hobuantilooplased Hippotraginae
Perekond: Hobuantiloop Hippotragus
Liik: Must-hobuantiloop
Ladinakeelne nimetus
Hippotragus niger
Harris, 1838

Must-hobuantiloop (Hippotragus niger) on veislaste sugukonda hobuantilooplaste sugukonda kuuluv sõraline.

Alamliigid Edit

Must-hobuantiloobil on neli alamliiki.

  • H. n. kirkii – Levinud Tansaania lääneosas.
  • H. n. niger – Levinud Keenias ja Tansaania idaosas.
  • H. n. roosevelti Levinud Aafrika lõunaosas. Neljast alamliigist kõige väiksem.
  • H. n. variani – Nii isastel kui ka emastel on märkimisväärselt suuremad sarved kui teistel alamliikidel. Esineb ainult mõnes üksikus paigas Angola keskosas ja Kuulub äärmiselt ohustatud liikide hulka.

Levila ja elupaigad Edit

Hippotragus niger distribution

Must-hobuantiloobi levila

Must-hobuantiloop asustas varem suurel savanni alal Aafrika ida- ja lõunaosas, lisaks isoleeritud H. n. roosevelti populatsioon Angolas. Üleküttimise ning elupaikade arvelt põldude ja karjamaade levimise tõttu on nad paljudelt aladelt välja tõrjutud. Kõige märkimisväärsem on olnud elupaikade vähenemine Mosambiigis, Kongo Demokraatlikus Vabariigis ja Tansaania loodeosas. Must-hobuantiloop on uuesti introdutseeritud paljudele oma endistele aladele, kuid lisaks neile aladele, kus ta pole looduslikult varem esinenud, näiteks Svaasimaale.[1]

Must-hobuantiloop elutseb metsasel savannil, eriti miombopuistutes. Vihmaperioodil elab ta hõredates metsades ning suundub kuival aastajal rohumaadele, et toituda sealsetes heintaimedest.[1]

Kirjeldus Edit

Lightmatter Zambian Sable Antelope

Emane must-hobuantiloop

Must-hobuantiloobil esineb sooline dimorfism. Isased on emastest raskemad ja umbes viiendiku võrra suuremad. Tüvepikkus on tavaliselt 190–255 cm. Turjakõrgus on 117–143 cm. Saba pikkus on 40–75 cm. Kaal on 190–270 kg. Kaardus, vaolised sarved esinevad nii emastel kui ka isastel, kuigi emastel on need mõnevõrra väiksemad.[2]

Arvukus Edit

Must-hobuantiloobi arvukus looduses oli 1999. aasta hinnangul umbes 75 000 isendit, kellest umbes pooled esinesid kaitsealadel ja neljandik eramaadel. Kõige suuremad populatsioonid olid Zimbabwes (>19 690) ja Tansaanias (>10 680).[1]

Tema arvukus on kaitsealadel stabiilne, kuid eramaadel on see isegi kasvav. Sellest hoolimata kuuluvad alamliigid H. n. kirkii ja H. n. variani ohustatud liikide hulka.[1]

Ontogenees ja paljunemine Edit

Must-hobuantiloobi tiinus kestab umbes üheksa kuud. Korraga sünnib üks järglane. Suguküpsuse saavutab 2–3-aastaselt. Eluiga on kuni 17 aastat.[2]

Sigimine on hooajaline ning järglaste sünd langeb kokku piirkondliku vihmaperioodiga.[2]

Toitumine Edit

Kuigi must-hobuantiloop toitub nii seemnetest kui ka taimede lehtedest, moodustavad põhiosa tema toidust heintaimed.[1]

Eluviis Edit

Must-hobuantiloop on kõige aktiivsem varahommikul ja hilisel pärastlõunal.[2]

Vaenlase eest põgenes võib joosta kuni 57 km/h märkimisväärse vahemaa.[2]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 http://www.iucnredlist.org/details/10170/0 (vaadatud 8.12.2017
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Sable antelope. ultimateungulate.com. Vaadatud 8.12.2017