FANDOM

Morsk
Noaa-walrus22
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Imetajad Mammalia
Selts: Kiskjalised Carnivora
Alamselts: Loivalised Pinnipedia
Sugukond: Morsklased Odobenidae
Perekond: Morsk Odobenus
Liik: Morsk
Ladinakeelne nimetus
Odobenus rosmarus
Linnaeus, 1758
Sünonüümid

Phoca rosmarus Linnaeus, 1758

Morsk (Odobenus rosmarus) on loiavaliste alamseltsi kuuluv suur mereimetaja. Levinud Põhja-Jäämeres ja lähisarktilistes vetes.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 1758. aastal Rootsi loodusteadlane Carl von Linné.

Nimi "morsk" tuleneb soome-ugri keeltest. Vene keeles on morsk морж (morž), soome mursu, saami moršâ ja prantsuse morse. 1539. aasta Olaus Magnuse kaardil Carta marina on morsk kirjutatud ros marus, mis võib olla latinisatsioon morž'ast ja Carl von Linné võttis selle omaks oma binaarne nomenklatuuris.

Morsk on morsklaste sugukonna ainus säilinud liik. Liik on jagatud kolmeks alamliigiks: O. r. rosmarus, kes elab Atlandi ookeanis, O. r. divergens, kes elab Vaikses ookeanis, ja laptevi morsk (O. r. laptevi), kes elab Laptevite meres.

Täiskasvanud morsk on kergelt äratuntav tema silmapaistva võha, vurrude ja kogukuse poolest. Täiskasvanud isased võivad kaaluda rohkem kui 2 tonni ja loivaliste seas on temast raskemad vaid kaks lonthülge liiki.

Morsad elavad enamasti mandrilavast eespool madalas vees. Nad veedavad märkimisväärse aja oma elust paakjääl toiduks karpe otsides.

Morsk on suhteliselt pikaealine ja sotsiaalne loom, neid peetakse Arktika merepiirkondade tugiliigiks.

Morsal on oluline roll mitmete pooluseala põliselanike kultuuris, kes kütivad morska liha, rasva, naha, võhkade ja luu pärast. 19. ja 20. sajandil kütiti morskasid laialdaselt traani, luu ja liha pärast. Morsa populatsioon langes kogu Arktika piirkonnas kiiresti. Nende populatsioon on pärast seda mõnevõrra taastunud, kuigi atlandi ja laptevi morskade populatsioon on endiselt killustunud, ning võrreldes enne inimese sekkumise aega on nende arvukus madalam. Tänapäeval ohustab morskade arvukust üha enam globaalsest soojenemisest tingitud jääväljade vähenemine.

Viited Edit

Välislingid Edit