FANDOM

Montenegro on riik Kagu-Euroopas Aadria mere rannikul. Piirneb läänes Horvaatiaga, loodes Bosnia ja Hertsegoviinaga, kirdes Serbiaga, idas Kosovo ja kagus Albaaniaga.

Etümoloogia Edit

Riigi montenegrokeelne nimetus Crna Gora tähendab tõlkes 'must mägi', seda kasutati esmakordselt 15. sajandil. Riigi nimetus Lääne-Euroopa maades "Montenegro" on itaalia-veneetsia tõlkelaen sõnast monte negro ja tähendab 'must mägi.

Ajalugu Edit

Geograafia Edit

Geoloogiline ehitus ja pinnamood Edit

Kliima Edit

Taimestik Edit

Loomastik Edit

Kaitsealad Edit

Riik Edit

Haldusjaotus Edit

Montenegro jaguneb 23 vallaks (opština).

Rahvastik Edit

Demograafilised näitajad Edit

Suurimad linnad Edit

Koht Linn Vald Elanikke (2011)
1. Podgorica (Подгорица) Podgorica 150 977
2. Nikšić (Никшић) Nikšić 56 970
3. Pljevlja (Пљевља) Pljevlja 19 136
4. Cetinje (Цетиње) Cetinje 13 918
5. Bar (Бар) Bar 13 503

Majandus Edit

Valuuta Edit

Montenegro rahaühik on euro. 19962002 oli käibel saksa mark.

Kultuur Edit

Sport Edit

Populaarsemad spordialad on meeskonnaspordialad jalgpall, korvpall, veepall, võrkpall ja käsipall.

Sümboolika Edit

Lipp Edit

Flag of Montenegro

Võeti kasutusele 13 VII 2004. Lipu kujunduse eeskujuks on 19. sajandil kasutusel olnud lipp. Lipp on punane plagu, mille keskel on kujutatud Montenegro riigivappi. Lippu raamib 1/20 kõrguse laiune kuldne äär.

Vapp Edit

Coat of arms of Montenegro

Võeti kasutusele 12 VII 2004. Vapil on kujutatud Petrovići dünastia lendavat kahepeaga kotkast, kes hoiab jalgadega kuningavõimu sümboleid: skeptrit vasakul ja riigiõuna paremal pool. Kotkas sümboliseerib kiriku ja riigi ühtsust. Kotka kohal on kroon. Krooni ja skeptri tipus on rist. Riigiõun on helesinine, kuldses hoidikus ja samuti kuldse ristiga. Kotka rinnakilbil on kujutatud rohelisel pinnal sinisel taustal sammuvat kuldset lõvi, kellel on üks esikäpp kõrgel õhus. Lõvi sümboliseerib piiskopi võimu, samuti Juuda lõvi ja selle kaudu ülestõusmist ja Kristust kõige valitsejana (Christos Pantokrator).

Hümn Edit

Riigihümn on "Oj svijetla majska zoro". Hümni meloodia on rahvaviis, mida lauldi erinevate sõnadega. Montenegro riigihümnina 2004. aastast.