FANDOM

Mokele-mbembe ill artlibre jnl

Mokele-mbembe

Mokele-mbembe (lingala keeles 'see, kes peatab jõe') on legendaarne olend Aafrikas Kongo jõe jõgikonna folklooris.

Teda on kirjeldatud suure, ligi 10 meetrit pika dinosauruse-sarnase olendina, kes elab jõgedes ja järvedes. Üheks tema elupaigaks on peetud Kongo Demokraatlikus Vabariigis asuva Tele järve ümbritsevaid soid, mis on suures ulatuses läbiuurimata.[1]

Tõendid olendi olemasolust pärinevad peamiselt põliselanikelt. Esimene arvatav teade Mokele-mbembe kohta pärineb 1776. aastast, mil Kongo jõe piirkonda külastanud prantsuse misjonär Liévin-Bonaventure Proyart kirjeldas mudas nähtud suuri jalajälgi ja arvas, et need kuuluvad mõnele koletu suurele olendile.[1]

1913. aastal kirjeldas seda olendit kohalike elanike lugude põhjal saksa uurimisreisija Ludwig Freiherr von Stein zu Lausnitz. Tema sõnul oli olend "sileda nahaga ja pruunikashall, umbes elevandi ja vähemalt jõehobu suurune. Tal arvati olevat väga pikk ja painduv kael ning üks väga pikk hammas. Hammast on kirjeldatud ka sarvena. Tema pikk lihaselist saba meenutavat alligaatori oma".[1] Põliselanikud on veel arvanud seda, et mokele-mbembe ja jõehobud on omavahel vaenulikes suhetes, kuna nad elavad samal sooalal.

Kongo jõe jõgikonda on hilisematel aastatel, nii 20. kui ka 21. sajandil teinud mitu ekspeditsiooni muu hulgas Saksamaa, Jaapani ja USA uurijad. Ekspeditsioonidel on avastatud tundmatuid hiiglaslikke jalajälgi, kuuldud olendi hääli ning tehtud fotosid, mis on aga olnud ebatäpsed või kaugelt üles võetud. Teaduslikult pole olendi olemasolu kinnitada õnnestunud ning seetõttu kuulub ta müütiliste olendite hulka. Paljud usuvad, et tegu on pettusega või pseudoteaduse valdkonda kuuluvaga. Mõned aga arvavad, et tegu on dinosauruste ajastust säilinud jäänukiga. Olendi kirjeldused kattuvad mingil määral plesiosaurusega. Kesk-Aafrika on geoloogiliselt väga stabiilne piirkond, mis ei ole viimaste 65 miljoni aasta jooksul kuigivõrd muutunud. Seega oleks olemas vähemalt teoreetiline võimalus, et sinna on jäänud väike dinosauruste populatsioon.

Mokele-mbembe-sarnaseid tundmatuid olendeid tuntakse ka mujal Aafrikas. Näiteks Gabonis tuntakse väidetavalt jõgede ääres paiknevates suurtes koobastes elavat olendit nime all N’yamala. Sambias Bangweulu järves elavat teadete kohaselt Nsanga nime kandev sauropod.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 Doncaster, Lucy; Farrington, Karen; Holland; Andrew (2007). Seletamatud lood, lk 56–58, Ersen. ISBN 978-9949-12-579-1. 

Välislingid Edit