FANDOM

Mets-kirjuörd
WO 2087 Marbled Murrelet
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Kurvitsalised Charadriiformes
Sugukond: Alklased Alcidae
Perekond: Brachyramphus
Liik: Mets-kirjuörd
Ladinakeelne nimetus
Brachyramphus marmoratus
(Gmelin, 1789)
Mets-kirjuörd (Brachyramphus marmoratus) on kurvitsaliste seltsi alklaste sugukonda kuuluv linnuliik.

Mets-kirjuörd on väike lind kehapikkusega 25 cm. Tal on sihvakas must nukk. Sulestiku värvus sõltub aastaajast. Kõhualune on valge, kroon, kukal, tiivad ja selg on musta värvusega. Mets-kirjuördi sulestik sarnaneb ohhoota kirjuördi (B. perdix) omale ning neid peeti pikka aega üheks liigiks. Pulmarüüs on mets-kirjuörd pruunika keha ja näoga.

Mets-kirjuörd toitub väikestest kaladest ja selgrootudest.

Mets-kirjuörd on levinud Ameerika Ühendriikides ja Kanada. Tema levila hõlmab California, Oregoni, Washingtoni osariigi, Briti Columbia ja Alaska.[1]

Erinevalt teistest alklastest ei pesitse mets-kirjuörd rannaäärsetel kaljudel või koobastes, vaid mets- ja ürgmetsades kuni 80 kilomeetri kaugusel rannikust. Nad pesitsevad tavaliselt aprillist keskpaigast septembrini lõpuni. Kunas on ainult üks muna. Hautakse umbes kuu aega. Tibud saavad lennuvõimelisteks kolme nädalaga.

Kuigi mets-kirjuörd on arvukas, kuulub ta eriti ohustatud liikide hulka, kuna tema populatsiooni viimastel aastakümnetel järsult vähenenud. Eriti kiiresti on tema populatsioon kahanenud levila lõunaosas ning arvatakse, et kahanemine jätkub.[1]

Paljud mets-kirjuördi pesitsusaladeks olevates ürg- või põlismetsades toimub ulatuslik lageraie, eriti era-, osariigi või provintsi valduses olevad metsades.[1]

ViitedEdit