FANDOM

Melomys rubicola
Bramble-cay-melomys
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Imetajad Mammalia
Selts: Närilised Rodentia
Sugukond: Hiirlased Muridae
Perekond: Melomys
Liik: Melomys rubicola
Ladinakeelne nimetus
Melomys rubicola
Thomas, 1924

Melomys rubicola oli hiirlaste sugukonda kuuluv näriline.

Ta oli lähedalt suguluses Austraalias Cape Yorki poolsaarel elava liigiga Melomys capensis.

Melomys rubicola elas vaid 340×150 meetri suurusel taimestikuga kaetud Suure Vallrahu põhjaservas Austraalia ja Uus-Guinea vahel paikneval korallsaarel Bramble Cay. See asub Uus-Guineast ainult 50 km kaugusel.

Tema kerepikkus oli 140Œ–160 mm (koos sabaga 145–180 mm) ja kaal 100 grammi.

Ta oli öise eluviisiga ja elutses Bramble Cay madalas taimestikus. Ta toitus arvatavasti saare taimedest, kuid võib-olla ka kilpkonnade munadest.

Melomys rubicola võis saarele viimasele jääajale järgnenud meretaseme tõusu tõttu lõksu jääda. On ka võimalik, et ta ulpis saarele Fly jõe deltast mõne puu külge kinnituna.[1]

Esimest korda on liigist teatatud 1845. aastal ja siis olid nad Bramble Cayl rohkearvulised. 1978. aastal arvati nende arvuks paar tuhat.[2]

Teda pole looduses nähtud alates 2009. aastast ja 2016. aastal kuulutasid Austraalia teadlased vaatamata ulatuslikele otsingutele liigi väljasurnuks. Melomys rubicola väikesearvuline populatsioon suri välja maailmamere tõusu tõttu, millest tulenevalt puudutas merevesi tormide ajal üha kaugemat sisemaad. Sellega koos vähenes mereveest puutumata jääv maa-ala 1998. aasta juulist 2014. aasta septembrist 2,43 hektarist 0,19 hektarini.[3]

Melomys rubicola't peetakse esimeseks imetajaliigiks, kes on inimtekkeliste kliimamuutuste tõttu väljasurnud. On arvatud, liigi isendeid võib kohata teistelt Suure Vallrahu laidudelt, mida pole uuritud, kuid seda peetakse siiski vähetõenäoliseks.[3]

Viited Edit

  1. "Australian endangered species: Bramble Cay Melomys". theconversation.com. 12. september 2013
  2. "Melomys rubicola". Kliimamuutused.ee
  3. 3,0 3,1 "Inimtekkeline kliimamuutus nõudis esimese imetajast ohvri". ERR Novaator. 16. juuni 2016