FANDOM

Melodifestivalen 2016 generic

Melodifestivaleni logo

Melodifestivalen on Rootsi riikliku televisiooni Sveriges Television (SVT) ja raadioringhäälingu Sveriges Radio (SR) korraldatav iga-aastane lauluvõistlus. Melodifestivalenil valitakse Rootsi esindaja Eurovisiooni lauluvõistlusele.

Esimest korda toimus Melodifestivalen 29. jaanuaril 1959 Stockholmis Cirkusi areenil ja millest võttis osa kaheksa laulu. Võistluse võitis Siw Malmkvist lauluga "Augustin", kuid Sveriges Radio otsustas, et Eurovisioonil esitab seda laulu hoopis Brita Borg. Esinejate ja laulude eraldi valimine lõpetati 1961. aastal. Melodifestivalen sai televisioonisaatede "Eurovisionschlagern, svensk final". Võistluse esimestel aastatel kanti seda Nordvisioni võrgu kaudu üle ka Norras ja Taanis. Võistlus sai oma praeguse nime, Melodifestivalen, 1967. aastal.

Melodifestivalen on ära jäänud kolmel korral. Esimesel korral, aastal 1964, jäeti see ära esinejate korraldatud streigi tõttu ja Rootsi ei saatnud Eurovisioonile tollel aastal laulu. Teist korda jäi Melodifestivalen ära 1970. aastal, kuna Põhjamaad boikoteerisid lauluvõistlust, sest aasta varem oli kuulutatud välja viik nelja riigi vahel. Aastal 1974 võitis Melodifestivalenil esimese koha saanud ABBA Eurovisiooni, kuid pärast 1975. aasta Melodifestivaleni toimumist väitsid vasakpoolsed rühmad, et Rootsi ei peaks kulutama raha Eurovisiooni uuesti võitmiseks ja korraldamiseks. See põhjutas massimeeleavaldusi kommertsmuusika vastu ning korraldati kommertsivastane Alternativfestivalen. Seetõttu otsustas Rootsi 1976. aastal Eurovisioonilt eemale jääda, kuid 1977. aastast on sellest osavõetud igal aastal.

2002. aastal toimuvad lisaks ka poolfinaalid, mis on suurendanud osalejate arvu 12-st 32-ni. Samast aastast toimub ka lasteversioon, Lilla Melodifestivalen. Alates 2012. aastast võivad Melodifestivalenist osa võtta ka välismaised laulukirjutajad. Eurovisiooni lauluvõistluse esimese poolfinaali toimumise päevaks peavad olema laulukirjutaja ja esitaja vähemalt 16-aastat vanad.

Alates 2000. aastast on Melodifestivalen olnud kõige populaarsem telesaade Rootsis. Seda kantakse lisaks üle raadios ja internetis. Aastal 2012 jälgis poolfinaale keskmiselt 3,3 miljonit inimest ja finaali hinnanguliselt üle nelja miljoni Rootsi inimese, mis on peaaegu pool kogu Rootsi rahvastikust.

Eurovisiooni lauluvõistlusel on võitnud kokku kuus Melodifestivalenil esimese koha saavutanud esinejat. Viie parima hulka on Eurovisioonil jõudnud 18 Melodifestivaleni võitjat. Alates Melodifestivaleni algusest on võitja valinud žürii. Alates 1999. aastast on žüriile lisandunud telehääletus, kelle hääl on žüriiga võrdne.

Välislingid Edit