FANDOM

Maurice Ravel 1925

Maurice Ravel (1925)

Joseph Maurice Ravel (7. märts 1875 Ciboure – 28. detsember 1937 Pariis) oli prantsuse helilooja, pianist ja dirigent. Teda seostatakse sageli tema vanema kaasaegse Claude Debussy kõrval impressionismiga, kuid mõlemad heliloojad ei tunnistanud seda mõistet.

Pärast Prantsusmaa tähtsaimas muusikakõrgkoolis Pariisi Konservatooriumis õppimist arendas ta välja stiili, mis sisaldas elemente barokkmuusikast ja uusklassitsismist, lisaks said tema hilisemad teosed mõjutusi džässist. Mõnesid tema teoseid klaverile, näiteks "Gaspard de la nuit" (1908), on erakordselt raske esitada. Tema keeruka orkestriteose "Daphnis ja Chloé" ("Daphnis et Chloé"; 1912) oli tellinud vene impressaariole Sergei Djagilev, kes juhtis balletitruppi Ballets Russes. 1922. aastal tegi Ravel Modest Mussorgski klaveripalade tsüklile "Pildid näituselt" orkestriseade. Ravelile meeldis muusikalise vormiga eksperimenteerida ning selle näiteks on tema tuntuim teos "Boléro" (1928). Aeglase ja hoolika töötajana kirjutas Ravel vähem teoseid kui paljud tema kaasaegsed. Ta oli üks esimesi heliloojaid, kes kasutas laiema publikuni jõudmiseks helisalvestisi.