FANDOM

Marshall Plan

Marshalli plaani raames abi saanud riigid ja abi suurus

Marshalli plaan (ametlikult Euroopa Taastamise Programm, inglise keeles European Recovery Program) oli 1947. aasta juunis Ameerika Ühendriikide algatatud abiprogramm Teises maailmasõjas laastatud Euroopa riikide ülesehitaiseks ja kommunismi pealetungi ennetamiseks. Programm sai nime tuntuks selle looja, toonase USA riigisekretäri George Marshalli järgi.

31. märtsil 1948 kiitis USA Kongress Marshalli plaani heaks Marshalli abipakti Euroopa riikidele ning sama aasta 3. aprillil allkirjastas president Harry Truman selle.

Kokku eraldati miljardi dollari väärtuses abi 17 Euroopa riigile: Austria, Belgia, Holland, Iirimaa, Island, Itaalia, Kreeka, Luksemburg, Norra, Portugal, Prantsusmaa, Rootsi, Lääne-Saksamaa, Suurbritannia, Šveits, Taani ja Türgi. Abi pakuti ka Nõukogude Liidule ja teistele Ida-Euroopa riikidele, kuid Moskva keeldus, keelates abi saamise ka Tšehhoslovakkial ja Poolal, kes olid selleks soovi avaldanud. Keeldus ka Soome, kes püüdis Nõukogude Liiduga häid suhteid säilitada.

Programm kestis neli aastat ning selle aja jooksul anti majanduslikku ja tehnilist abi kokku ligi 13 miljardi USA dollari väärtuses. Kõige enam said abi Suurbritannia (3,3 miljardit), Prantsusmaa (2,3 miljardit), Lääne-Saksamaa (1,4 miljardit) ja Itaalia (1,2 miljardit).