FANDOM

Marquette, MI - Front Street 1909

Front Street Marquette'i kesklinnas 1909. aastal

USA Michigan location map.png
Red pog.png
Marquette
Marquette'i asukoht Michiganis

Marquette on linn USA-s Michigani osariigis, Marquette'i maakonna halduskeskus ja suurim linn.

Elanike arv on 2016. aasta seisuga arvestuslikult 20 570. 2010. aasta rahvaloenduse kohaselt oli elanikke 21 355. See on elanike arvult Ülem-Michigani poolsaare suurim linn. Linn asub Ülemjärve lõunakaldal, mistõttu on see oluline sadamalinn. Peamised majandusharud on metsandus ja rauatööstus.

Marquette'i linn hõlmab mitu Ülemjärves asuvat väikest saart. Ülemjärve kalda ääres asub kaitseala Marquette Underwater Preserve.

Ajalugu Edit

Esimesena saabusid praeguse Marquette'i ümbrusse 17. sajandi lõpul prantsuse misjonärid. Linn nimetati 1850. aastal jesuiidi misjonäri Jacques Marquette'i järgi.

1841. aastal kinnitati praeguse Marquette'i piirkonnas rauamaagi olemasolu. 1846. aastal hakkas tööle esimene kaevandus. Praeguse Marquette'i kohale rajati asula 1849. aastal. Algselt nimetati asula Amos Rogers Harlow' kodulinna Worcesteri järgi Massachusettsi osariigis. Kaevandustegevus hakkas õitsema alates Cleveland Iron Mining Company tegevusajast ning 1854. aastal rajati tänavavõrgustik. 1868. aastal hävitas tulekahju linna äripiirkonna ja suure osa elamukvartalist. Küla ehitati kiiresti üles ja 1871. aastal sai Marquette linnaõigused.[1]

Kliima Edit

2009-0618-UP002-MarquetteStPeters

St. Peteri katedraal

Marquette'is valitseb niiske mandriline kliima. Kliima muudab pehmemaks asukoht Ülemjärve ääres. Talved on pikad ja külmad, kuid soojemad kui samal laiuskraadil sisemaal. Jaanuari keskmine õhutemperatuur on −7,3 °C. Aastas langeb umbes 379 cm lund ning Marquette on sellega üks suurima aastase lumehulgaga paiku USA-s. Lund sajab peamiselt novembrist märtsini ning kuude lõikes võrdlemisi ühtlaselt.

Kõige soojemad kuud on juuli ja august, mil keskmine õhutemperatuur on umbes 19 °C. Üle 30 °C tõuseb õhutemperatuur harva. Kevaded ja sügised on harilikult pehmed, kuid ilm võib õhumasside liikumisel kiiresti muutuda. Aastas langeb 737 mm sademeid. Sademed langevad kuude lõikes üsna võrdselt. Kõige enam sajab septembris ja oktoobris (vastavalt 84 ja 79 mm) ning kõige vähem jaanuaris ja veebruaris (vastavalt 46 ja 33 mm).

Kõrgeim mõõdetud õhutemperatuur Marquette'is on 42 °C, mis mõõdeti 15. juulil 1901. Madalaim temperatuur mõõdeti 8. veebruaril 1861, mil oli −36 °C külma.

Haridus Edit

Linnas asub 1899. aastal asutatud osariiklik ülikool Northern Michigan University. Ülikooli spordihoone on 1991. aastal valminud Superior Dome, mille läbimõõt on umbes 163 meetrit ning on sellega suuruselt viies geodeetiline kuppel ja suurim puitkonstruktsiooniga kuppel maailmas.

Transport Edit

2009-0618-UP-MarquetteCtyCourthouse

Marquette'i maakonna kohtumaja Marquette'is

Läbi linna kulgeb maantee U.S. Route 41, mis kattub osariikliku maanteega M-28. Linna teenindab Sawyeri rahvusvaheline lennujaam, mis asub kesklinnast umbes 31 km kaugusel lõunas. Iga päev väljuvad sealt lennud Chicagosse ja Detroiti. Linna teenindav bussiettevõte on MarqTran, mis sõidab ka lennujaama ja lähedal asuvasse Ishpemingi linna. Linnas asub samuti Indian Trailsi Hancocki ja Milwaukee linna vahel kulgeva bussiliini peatus. Marquette'is asub raudteekaubaveoliini Lake Superior and Ishpeming Railroad peakontor.

Religioon Edit

Marquette on Marquette'i roomakatoliku piiskopkonna keskus.

Kultuur Edit

Linnas on toimunud filmi "Mõrva anatoomia" ("Anatomy of a Murder"; 1959) võtted.

Sõpruslinnad Edit

Marquette'i sõpruslinnad on Higashiōmi Jaapanis ja Kajaani Soomes.

2009-0618-UP-MarquetteLowerHarbor.jpg
Magnify-clip.png
Vaade Marquette'i sadamale

Viited Edit

  1. (1941) Michigan: A Guide To The Wolverine State, lk 345, Somerset Publishers, Inc. ISBN 0-403021-72-3. 

Välislingid Edit