FANDOM

Majungasaurus
Majungasaurus BW
Majungasauruse joonistus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Roomajad Reptilia
Ülemselts: Dinosaurused Dinosauria
Alamselts: Theropoda
Sugukond: Abelisauridae
Alamsugukond: Majungasaurinae
Perekond: Majungasaurus
Lavocat, 1955
Tüüpliik
Majungasaurus crenatissimus
(Depéret, 1896)

Majungasaurus on Abelisauridae sugukonda kuuluv lihasööja dinosauruste monotüüpne perekond, kuhu kuulub liik Majungasaurus crenatissimus. Nad elasid Madagaskaril 70–66 miljonit aastat tagasi hilisel kriidiajastul.

Liiginimetus tuleneb ladinakeelsetest sõnadest crenatus ("sälguline") ja järelliitest -issimus ("kõige"). Selline nimetus pandi sellepärast, kuna hammaste ees- ja tagaserval on mitu sälku.

Esimesena kirjeldas majungasaurust 1896 Prantsuse paleontoloog Charles Depéret Kirde-Madagaskarilt leitud fossiilide põhjal. Depéret arvas esmalt, et tegu on megalosauruse kivististega. Sel ajal arvati paljud sellised mitte suguluses olevad, suured teropoodi dinosaurused sellesse perekonda ja seegi dinosaurus nimetati Megalosaurus crenatissimus'eks. Depéret arvas selle hiljem Põhja-Ameerika Dryptosaurus'eks, kelle kohta tol ajal samuti vähe teati.

Järgmistel aastakümnenditel kaevasid prantslased Mahajanga provintsist välja palju katkendlikke luid, millest paljud viidi Prantsuse Loodusloo Muuseumi Pariisi. Esimesena, kes leidis, et tegu on uue perekonnaga, oli René Lavocat. Ta uuris 1955 teropoodi alalõuga, mis pärines samuti kohast, kus 1896 leid tehti. Lavocat leidis, et dinosaurusel oli tugevalt kaardus lõualuu, mis oli väga erinev megalosauruse või Dryptosaurus'e omaga ning lõi uue perekonna Majungasaurus. Perekonna nimi tuleneb Mahajanga provintsi vananenust hääldusest ja kreekakeelsest sõnast σαυρος (sauros; "sisalik").

Majungasaurus scale1

Majungasauruse suurus võrreldes inimesega

Majungasaurus oli kahejalgne, väikse ninaosaga kiskja. Ta oli keskmist kasvu teropood, 6–7 (8) m pikk (koos sabaga). Majungasaurus kaalus hinnanguliselt 1100 kg. Kuigi esijäsemete kohta teavet napib, võisid need olla väga väiksed. Tagajäsemed olid pikemad ja väga jässakad. Majungasaurusel oli võrreldes teiste sugukonna dinosaurustega laiem kolju, mille peal oli kumer üksik sarv. Tal oli ka rohkem hambaid ala- ja ülalõualuul, kui teistel sugukonna liikmetel.

Uuringute kohaselt oli majungasaurusel rohkem sidemeid India, kui Lõuna-Ameerika või Aafrika mandriosa Abelisauridae sugukonna dinosaurustega. Majungasaurus oli ökosüsteemi tippkiskja. Ta toitus pms taimtoidulistest Sauropoda dinosaurustest, nt rapetosaurusest. Majungasaurus oli üks vähestest dinosaurustest, kelle puhul on tõendatud kannibalismi.