FANDOM

Maatähik
Astraeus hygrometricus 122239
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Puravikulaadsed Boletales
Sugukond: Diplocystaceae
Perekond: Astraeus
Liik: Maatähik
Ladinakeelne nimetus
Astraeus hygrometricus
(Pers.) Morgan (1801)

Maatähik, ka baromeeterseen (Astraeus hygrometricus), on puravikulaadsete seltsi Diplocystaceae sugukonda kuuluv seeneliik.

Esmakordselt kirjeldas seda liiki 1801. aastal nime all Geastrum hygrometricus Lõuna-Aafrika päritolu mükoloog Christiaan Hendrik Persoon. 1885 pakkus USA botaanik ja mükoloog Andrew Price Morgan välja, et tingitud erinevustele mikroskoopilistes omadustes, tuleks luua perekonnast Geastrum uus selgelt erinev perekond Astraeus. Seda arvamust, ei ole mõned hilisemad autorid heaks kiitnud.

Noorelt ja mitteavanenult on seen sarnane murumunaga. Vanemaks saades on seenel iseloomulik maatähe kuju. Ta võib oma kiired avada ja sulgeda vastavalt õhuniiskuse muutusele. Eospaun on noorelt valge, kuid muutub vanemaks saades pruunikaks ja pulbriliseks. Eosed on punakaspruunid, jämedalt kerajad pisikeste näsadega, mõõtmetega 7,5–11 μm.

Maatähik moodustab mükoriisat mitme puuga, eriti liivasel pinnasel.

Maatähik on kosmopoliitse levikuga ning see on tavaline parasvöötmes ja troopilistes piirkondades.

Vaatamata sarnasele välimusele ei ole maatähik suguluses maatähega, kuigi ajalooliselt on neid taksonoomiliselt segi aetud.

Maatähikut peetakse mittesöödavaks seeneks. Hiina meditsiinis on maatähikut kasutatud verejooksu peatamiseks. Põhja-Ameerikas on mustjala indiaanihõim on seent nimetanud "langenud täheks". Nad pidasid seeni üleloomulike sündmuste ajal maale langenud tähteteks.