FANDOM

Constellation Pictor

Maalija tähtkuju palja silmaga vaadelduna

Maalija (Pictor) on lõunataeva tähtkuju. See asub Canopuse tähe ja Suure Magellani Pilve vahel. Tähtkuju kujutab kunstniku molbertit.

Tähtkuju kirjeldas esimesena 1756. aastal prantsuse astronoom Nicolas-Louis de Lacaille.

Maalija tähtkuju pindala on 247 ruutkraadi ja see on pindalalt tänapäevase 88 tähtkuju seas 59. kohal.

Tähtkuju heledaim täht on Alfa Pictoris, mille näiv tähesuurus on 3,3 ja mis asub Maast 97 valgusaasta kaugusel. Tähtkujus paikneb kataklüsmiline muutlik tähesüsteem RR Pictoris, mis saavutas noovaplahvatuse käigus aastal 1925 tähesuuruse 1,2, kuni tuhumus.

Heleduselt teine täht tähtkujus on Beta Pictoris, mis asub Maast 63,4 valgusaasta kaugusel ning mida ümbritseb ebatavaline süsinikurikas tolmuketas. Ümber tähe tiirleb eksoplaneet Beta Pictoris b. Lisaks on avastatud veel tähtkuju viie tähe ümber tiirlevaid planeete. Üheks selleks on oranž kääbus HD 40307, mille ümber tiirleb kuus planeeti, millest HD 40307 g võib olla Super-Maa.

Kõige lähemal Maale paiknev tähtkuju täht on Kapteyni täht, punane kääbus, mis asub 12,74 valgusaasta kaugusel ning mille ümber on avastatud tiirlevat kaks Super-Maad.

Tähtkujus asub Päikese sarnane täht HD 41248 (68% Päikese heledusest, 92% massist ja 78% läbimõõdust), mis asub meie Päikesesüsteemist 170 valgusaasta kaugusel. Ümber tähe võib tiirelda kaks Super-Maad.

Tähtkuju on vaadeldav 26. põhjalaiuskraadist lõunas.