FANDOM

Mõhk-kivipuravik
Schoenfussroehrling
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Puravikulaadsed Boletales
Sugukond: Puravikulised Boletaceae
Perekond: Kivipuravik Boletus
Liik: Mõhk-kivipuravik
Ladinakeelne nimetus
Boletus calopus
Pers. (1801)

Mõhk-kivipuravik (Boletus calopus) on puravikuliste sugukonda kivipuraviku perekonda kuuluv seeneliik.

Esmakordselt kirjeldas seda seent teaduslikult 1801 Lõuna-Aafrika päritolu mükoloog Christiaan Hendrik Persoon. Seene teaduslik nimetus tähendab vanakreeka keeles 'kaunis jalg'. Tänapäevased molekulaar-fülogeneetilised uuringud näitavad, et tegu on kivipuraviku perekonna ainsa kaugelt suguluses oleva tüüpliigiga ja peaks paigutama uude perekonda.

Mõhk-kivipuravik on levinud Aasias, Põhja-Euroopas ja Põhja-Ameerikas. Esineb okasmetsades ja heitlehistes metsades, tihti kõrgustikes, eriti pöögi ja tamme all. Viljakehad esinevad üksikult või suure grupina.

Viljakeha on jäme ja ereda värviline. Kübar on beežikas või oliivne ja kuni 15 cm lai, harva 20 cm. Noorena on kübar kerajas, vanemaks saades kumer. Kübara pind on sile. Vanemaks saades võivad kübarasse tekkida praod. Jalg on kuni 15 cm pikk ja 5 cm jäme. Kahvatukollane viljaliha muutub murdmisel sinikaks. Lõhn võib olla tugev. Eospulber on oliivine või oliivipruun. Eosed on siledad ja elliptilised, mõõtmetega 13–19 × 5–6 μm.

Mõhk-kivipuravikuga sarnanevad tamme-kivipuravik, mis on samuti suur ja kahvatut värvi, ning saatana-kivipuravik, mis on värvuselt sarnane, kuid tal on punakad eosed. Viletsates tingimustes kasvanud viljakeha võib sarnaneda punajalg-sametpuravikuga. Harilikust kivipuravikust eristab teda punane jalg.

Mõhk-kivipuravik on mittesödav. Tal on väga mõru maitse, mis ei kao kupatamisega ära.