FANDOM

Cygnus constellation map

Tähtkuju kaart

Luik (Cygnus, lühend Cyg) on tähtkuju põhjataevas, asetsedes Linnutee vöös. Luik on üks kõige paremini äratuntavaid tähtkujusid põhjataevas. Tähtkujus asub arvukalt udukogusid, täheparvesid ja tumedaid udukogusid, samuti heledaid tähti.

2014. aastal anti teada eksoplaneedi Kepler-186f avastamisest tähtkujust. Aasta hiljem avastati sealt veel teinegi elukõlbulikus tsoonis paiknev planeet, milleks on Kepler-452b.

Luik oli üks 2. sajandil Ptolemaiose loetletud 48 tähtkujust. Eestis on Luik täielikult nähtav sügis- ja talveöödel.

Tähed Edit

CygnusCC

Luige tähtkuju tähistaevas

Tähtkuju heledaim täht on Deeneb (Alfa Cygni). See on valge ülihiid, mille spektriklass on A2Iae ja näiv tähesuurus vahemikus 1,21–1,29. See on üks kõige suurimaid ja heledamaid A-klassi tähti, mida teatakse. Deeneb asub umbes 3200 valgusaasta kaugusel.

Albireo (Beta Cygni) on üks tähelepanuväärsemaid kaksiktähti. Põhiline täht on oranžikas hiidtäht tähesuurusega 3,1 ja teine täht on sinakasroheline täht tähesuurusega 5,1. Tähesüsteem asub 380 valgusaata kaugusel ning see on vaadeldav suure binokliga ja kõikide teleskoopidega.

Tähtkujus moodustab Deeneb, mis on üks heledamaid tähti tähistaevas, koos Veega ja Altairiga Suvekolmnurga.

Süvataeva objektid Edit

North-America-nebula

Põhja-Ameerika udukogu

Deenebi lähedal asub Põhja-Ameerika udukogu (NGC 7000) nime all tuntud emissioonudu, mis piltidel nähtuna meenutab Põhja-Ameerika mandrit.

Tähest Epsilon Cygni lõunas asub Loori udukogu. See on 5000–9000 aastat tagasi plahvatanud supernoova jäänuk.