FANDOM

Lord Mountbatten Naval in colour Allan Warren

Louis Mountbatten (1976). Allan Warren.

Louis Francis Albert Victor Nicholas Mountbatten, 1. Birma krahv Mountbatten (25. juuni 1900 Windsor – 27. august 1979 Iirimaa) oli Briti mereväe ohvitser ja riigitegelane.

Ta oli Battenbergi prints Louisi ja Hesseni printsessi Victoria poeg. Ta oli kuninganna Victoria tütre-tütrepoeg. Ta oli Edinburghi hertsogi prints Philipi onu.

1913. aastal alustas ta teenistust Briti mereväes. Teises maailmasõjas oli ta liitlaste komandör Kagu-Aasias ja juhtis Birma vabastamist. 1947. aasta veebruaris määrati ta India asekuningaks. Sama aasta augustis saavutasid India ja Pakistan Suurbritanniast iseseivuse. Pärast seda oli Mountbatten 15. augustist 1947 kuni 21. juunini 1948 esimene India kindralkuberner.

Aastatel 19551959 oli ta Briti mereväe Esimene merelord ja aastatel 1959–1965 Briti relvajõudude Kaitsestaabi ülem. Aastatel 19601961 oli ta NATO sõjaväelise komitee esimees.

Louis Mountbatten abiellus 1922. aastal Edwina Ashleyga. Nad said kaks tütart: Patricia Knatchbull (1924–2017) ja Lady Pamela Hicks (s. 1929).

Louis Mountbatten hukkus 1979. aastal koos oma pojapoja Nicholasega Iiri Vabariikliku Armee (IRA) poolt korraldatud pommiplahvatuses, kui nad oli kalastuspaadiga sõitmas Iirimaa ranniku lähedal.