FANDOM

Louis Bleriot

Louis Charles Joseph Blériot (1 VII 1872 Cambrai – 1 VIII 1936 Pariis) oli prantsuse lennunduspioneer, leiutaja, lennukidisainer ja piloot. 25 VII 1909 lendas ta esimese inimesena lennukil üle La Manche'i väina.

Ta õppis Pariisis École Centrale Paris'is inseneriteadust, kus tekkis huvi lennunduse vastu. 1900. aastal ehitas ta omal jõul liikuva ornitopteri. Sarnaselt teiste sarnaste leiutajatega, see tal ei õnnestunud.

1905. aastal hakkas ta koos töötama Gabriel Voisiniga vesilennukite ehitamisel. Nad asutasid koos ettevõtte, mis ehitas aastatel 1905–1906 kaks ebaõnnestunud mootoriga lennumasinat: Blériot III ja Blériot IV. Mõlema lennumasina juures oli kasutatud kerget Antoinette'i mootorit. Blériot IV juhtus 12 XI 1906 ruleerimisel õnnetus. Pettumusele lisandus juurde samal päeval nähtud Alberto Santos-Dumont' ehitatud lennumasina 14-bis 220 meetri pikkune edukas lend. Santos-Dumont võitis Prantsuse lennuklubi auhinna esimese üle 100 meetrise lennu eest.

Bleriot V

Monoplaan Blériot V

Koostöö Voisiniga lõppes ja Blériot hakkas ise lennumasinaid ehitama. 1907. aastal valmis maailma esimene edukas monoplaan Blériot V. Järgmistel aastatel jätkas ta lennumasinate katsetamist ja arendamist.

Louis Blériot 1909

1909. aastal tehtud plakat Blériot' sõidu mälestuseks

1909. aasta juulis kuulis ta Londoni ajalehelt Daily Mail, et esimene, kes ületab lennukil La Manche'i väina, saab preemiaks 1000 naela. Blériot võttis väljakutse vastu. La Mance'i väina oldi juba varem mitu korda ületatud õhupalliga. Blériot kasutaks lennuks lennumasinat Blériot XI. Ta alustas Prantsusmaa rannikult Calais' lähedalt lendu 25 VII varahommikul kell 4:41 pärast päikesetõusu. Ta lendas üle La Manche'i keskmise kiirusega 58 km/h ja 76 meetri kõrgusel ning ei kasutanud seejuures kompassi. Ta kasutas suuna hoidmiseks hävitajat Escopette, mis sõitis Doveri suunas. Teekonna keskel kaldus lennuk tugeva tuule tõttu kursilt kõrvale. Peagi nägi ta siiski Inglismaa rannikut, kuid oli tuule tõttu kaldunud itta. Ta muutis suunda ja sõitis veidi aega piki kallast kuni nägi Prantsuse ajalehe Le Matin korrespondenti, kes lehvitas märgiks Prantsusmaa trikolooriga. Tal õnnestus lennuk viperustega maanduda, kuid jäi ise terveks. Sõidu pikkus oli 37 km ja see kestis 37 minutit.

Pärast edukat kanali ületamist keskendus Blériot õhusõidukite projekteerimisele ja ehitamisele.

Välislingid Edit