FANDOM

Lincoln ellsworth

Lincoln Ellsworth (12. mai 1880 Chicago, Illinois – 26. mai 1951 New York) oli USA polaaruurija. Ta oli esimeses Arktika (1926) ja Antarktika (1935) ületanud lennus osalenu.

Ellsworth sündis Illinoisi osariigis Chicagos. Ta Yale'i ja Columbia Ülikoolis.[1] Aastatel 19031908 töötas ta maamõõtja ja insenerina Kanadas. Pärast seda töötas ta kolm aastat kodumaal ja teenis Esimeses maailmasõjas USA armees. 1924. aastal osales ta Peruu Andidesse tehtud Johns Hopkinsi Ülikooli geoloogiaekspeditsioonil.[2]

Ellsworth rahastas ja osales kahel ekspeditsioonil koos Norra polaaruurija Roald Amundseniga. 1925. aastal võttis ta tüürimehena osa Amundseni lennust, mis algas Teravmägedelt, pidi ületama põhjapooluse ja lõppema Alaskas. Kaks vesilennukit jõudsid 87º44' põhjapikkusele, kus üks neist tuli maha jätta. Ekspeditsioonil osalenud kuus meest nägid ligi kuu aega rasket vaeva, kui raiusid triivjääle õhkutõusuraja, kust tõusid teise lennukiga üles ja naasid Teravmägedele.[1][2]

Aastal 1926 lendas Ellsworth koos Amundseni ja Umberto Nobilega õhulaevaga Norge Teravmägedelt Alaskasse (5463 km). Nad lendasid esimestena üle põhjapooluse. See ekspeditsioon tegi Ellsworth polaaruurijana tuntuks kogu maailmas.[2]

1931. aastal tegi Ellsworth Labradori poolsaarel 1300 kilomeetri pikkusse retke kanuul. Hiljem samal aastal võttis ta Ameerika Rahvusliku Geograafiaseltsi (National Geographic Society) esindajana osa Graf Zeppelini õhulaevaretkest, mis kulges üle Nõukogude Liidu Arktika-piirkonna.[3][4]

1935. aastal osales ta koos Kanada piloodi Herbert Hollick-Kenyoniga oma kolmandal ekspeditsioonil Antarktikasse, lennates üle mandri Antarktika poolsaarelt Rossi šelfiliustikul paiknevasse inimtühja uurimisjaama Little America. Kuna sealne raadio ei töötanud, ei saanud nad oma asukohast teada anda. Mõlemad mehed kuulutati kadunuks ja Briti uurimislaev "Discovery" saadeti Melbourne'ist Austraalias neid otsima. Nad avastati Little America jaamast ligi kaks kuud hiljem, 1936. aasta jaanuaris. New Yorki naasid nad 6. aprillil.

Ellsworth jätkas lende Antarktikas ja selle piirkondade õhust pildistamist. 1939. aastl lendas ta veel kord üle Antarktika.[1]

Tema järgi on nimetatud Antarktikas asuvad Ellsworthi maa, Ellsworthi mäed ja Ellsworthi järv.[2]

Viited Edit

Kirjandus Edit