FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
One Flew Over the Cuckoo's Nest poster

Filmiplakat

"Lendas üle käopesa" ("One Flew Over the Cuckoo's Nest") on 1975. aasta USA komöödiadraama. Filmi lavastas Miloš Forman. Film põhineb Ken Kesey samanimelisel romaanil, mis ilmus 1962. aastal. Filmi peaosas mängib Jack Nicholson.

Filmi peategelane on Randle McMurphy (Nicholson), kes loodab tavalises vanglas töö tegemisest pääseda sellega, et teeselda hullu ja pääseda nii vaimuhaiglasse. Vaimuhaiglasse saabudes kohaneb ta sealse eluga ning ta mõjub sealsele patsientidele lausa tervendavalt. Kui ta hakkab elu vaimuhaiglas ümberkorraldama, satub ta pahuksisse haigla töötajatega, eesotas vankumatu ja karmi õe Ratchediga (Louise Fletcher).

1963. aastal Broadwayl etendatud Ken Kesey romaani dramatiseeringus mängis peaosa McMurphyna Kirk Douglas, kes ostis filmitegemise õigused ja otsis ligi kümme aastat filmiettevõtet, mis oleks nõus romaani suurele ekraanile tooma. Lõpuks andis ta filmiõigused oma pojale Michael Douglasele, kelles sai filmi produtsent. Alguses soovis Kirk esitada ise McMurphy rolli, kuid ta oli ta sel ajal lähenemas 60. eluaastale, mistõttu peeti teda sellele rollile liiga vanaks. Lõpuks sai rolli Jack Nicholson.

Film võeti üles peamiselt Oregoni osariigis Salemis ja selle ümbruses.

Filmi peetakse üheks kõigi aegade parimaks filmiks. 1998. aastal valmis Ameerika Filmiinstituut selle Ameerika kõigi aegade saja parima filmi seas (100 Years...100 Movies) 20. kohale.

"Lendas üle käopesa" on filmide "See juhtus ühel ööl" ("It Happened One Night"; 1934) ja "Voonakeste vaikimine" ("The Silence of the Lambs"; 1991) kõrval üks kolmest filmist, mis võitis Oscari viies kõige tähtsamas kategoorias: parim film, parim meespeaosatäitja, parim naispeaosatäitja, parim lavastaja ja parim stsenaarium. Lisaks pälvis film kuus Kuldgloobust ja kuus Briti Filmi- ja Telekunsti Akadeemia auhinda.

Aastal 1993 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse.

Osatäitjad Edit

  • Marya Small – Candy
  • Scatman Crothers – Orderly Turkle
  • Louisa Moritz – Rose
  • Christopher Campagna – Ruckly
  • Peter Brocco – kolonel Matterson
  • Alonzo Brown – Miller
  • Mwako Cumbuka – Warren
  • Josip Elic – Bancini
  • Ken Kenny – Beans Garfield
  • Mel Lambert – Harbor Master
  • Kay Lee – öövalvur
  • Dwight Marfield – Ellsworth
  • Phil Roth – Woolsey
  • Tin Welch – Ruckley
  • Aurore Clément – daam kail

Auhinnad Edit

Oscar (1975)

Lisaks pälvis film nominatsiooni parima meeskõrvalosatäitja kategoorias (Brad Dourif), parima kaameratöö kategoorias (Haskell Wexler ja Bill Butler) ning parima muusika kategoorias (Jack Nitzsche).

Kuldgloobus (1975)

Briti Filmi- ja Telekunsti Akadeemia auhinnad (1976)

Lisaks pälvis film nominatsiooni kaameratöö kategoorias (Haskell Wexler ja Bill Butler) ning parima kohandatud käsikirja kategoorias (Lawrence Hauben ja Bo Goldman).

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies