FANDOM

Laimokk-ninasarvik
Rhinocéros blanc JHE
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Alamhõimkond: Selgroogsed Vertebrata
Klass: Imetajad Mammalia
Selts: Kabjalised Perissodactyla
Sugukond: Ninasarviklased Rhinocerotidae
Perekond: Ceratotherium
Gray, 1868
Liik: Laimokk-ninasarvik
Ladinakeelne nimetus
Ceratotherium simum
(Burchell, 1817)
Laimokk-ninasarvik (Ceratotherium simum) on kabjaliste seltsi ninasarviklaste sugukonda kuuluv loomaliik.

Jaguneb kaheks alamliigiks: lõunaaafrika laimokk-ninasarvik, keda on hinnanguliselt 20 000 isendit, ja Ceratotherium simum cottoni, keda oli 2015. aasta novembri 2015 seisuga elus vaid kolm isendit. Aastal 2018 suri alamliigi C. s. cottoni viimane isane.

Laimokk-ninasarvik on levinud peamiselt Lõuna-Aafrika Vabariigis, Namiibias, Zimbabwes, Keenias ja Ugandas. 20. sajandil oli lõunaaafrika laimokk-ninasarvik väljasuremise äärel, kuid tema populatsioon suudeti taastata.

Laimokk-ninasarvik on suurim viiest elusolevast ninasarviku liigist ning suuruselt kolme elevandi liigi järel neljas maismaaloom. Kehapikkus on isastel 3,7–4 meetrit ja emastel 3,4–3,65 m. Tüvekõrgus on isastel 170–186 cm ja emastel 160–177 cm. Isased kaaluvad keskmiselt umbes 2300 kg ja emased 1700 kg. Ninasarviku koonul on kaks sarve. Esisarv on suurem, kuni 100 cm pikk. Tagumine sarv on väiksem, umbes 50 cm. Tema kaelal on märgatav küür. Igal jalal on kolm varvast. Ta on peaaegu karvadeta ja halli värvi.

Tema tähtsaimad meeled on haistmine ja kuulmine. Sarnastelt teiste ninasarvikutega on tema nägemine halb, nägemisulatus on kuni 20 meetrit.

Laimokk-ninasarvik toitub peamiselt rohttaimedest. Söömisele kulub umbes 50% ärkveloleku ajast. Ta sööb iga päev vähemalt 25 kg rohtu.

Laimokk-ninasarvik elab harilikult 40–60-aastaseks. Tiinus kestab 16 kuud.

viited Edit