FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
JAWS Movie poster

Filmiplakat

"Lõuad" ("Jaws") on 1975. aasta USA thriller. Filmi lavastas Steven Spielberg. Film põhineb Peter Benchley samanimelisel romaanil aastast 1974. Filmi stsenaariumi autoriteks loetakse Benchleyt, kes kirjutas algse käsikirja, ja Carl Gottliebi, kes stsenaariumi hiljem ümber kirjutas.

Filmi tegevus leiab aset väljamõeldud Uus-Inglismaa kuurortlinnas Amity Island, kus ühel suvel hakkab ranna lähedal suplejaid ründama inimsööjast hiiglaslik mõrtsukhai. Kohalik politseiülem asub koos merebioloogi ja kutselise haiküti abiga haile jahti pidama.

Film võeti üles peamiselt Massachusettsi osariigis Martha's Vineyardi saarel. Filmi ajal tekkis mitmeid probleeme, mis olid seotud eelarve ületamise ja graafikust mittekinni pidamisega. Filmi minimalistliku muusika autor on helilooja John Williams, kelle loodud muusika annab tunda hai ähvardavast lähenemisest. Filmi levitaja oli Universal Pictures. Film linastus üle 450 ekraanill ning sellele tehti ulatuslikku reklaami, eriti televisioonis.

Tänapäeval peetakse seda üheks kõigi aegade parimaks filmiks. "Lõuad" oli prototüüpne suvisel ajal linastunud kassafilm ning selle linastumisviisi loetakse kino ajaloo pöördepunktiks. Sellest said mõnda aega kõigi aegade suurima piletituluga film, kuni selle ületas paar aastat hiljem "Tähtede sõja" (1977) film. Film pälvis muusika ja töötluse eest arvukalt auhindu.

Filmile tehti kolm järge, mille ühegi juures ei teinud kaasa Spielberg ega Benchley. Samuti on tehtud arvuakalt filmi matkivaid thriller'eid.

Aastal 2001 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse. 1998. aastal valis Ameerika Filmiinstituut filmi Ameerika 20. sajandi saja parima filmi seas (100 Years...100 Movies) 48. kohale.

Osatäitjad Edit

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies