FANDOM

Lääneplaatan
Sycamore at Winterthur
Lääneplaatan
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Prootealaadsed Proteales
Sugukond: Plaatanilised Platanaceae
Perekond: Plaatan Platanus
Liik: Lääneplaatan
Ladinakeelne nimetus
Platanus occidentalis
L.

Lääneplaatan (Platanus occidentalis) on Põhja-Ameerika idaosas kasvav suur heitlehine puu, mis kuulub plaataniliste sugukonda plaatani perekonda. See on üks kõrgeimaid ja jämedama tüvega lehtpuid USA idaosas.

Lääneplaatan on kiirekasvuline ja pikaealine puu, kes elab sageli üle 250 aasta vanaks. Üldiselt kasvab see 18–37 meetri kõrguseks ja rinnasdiameeter on 0,6–2 meetrit jäme. Suurimad puud võivad kasvada 50 meetri kõrguseks ja tüve ümbermõõt võib ulatuda 10 meetrini.

Lääneplaatanil on suur ja väga haruline juurestik, väga suur ja kõrge oksavaba tüvi, suured ja kõverad oksad ning avanenud võra, mis võib kasvada kuni 30 meetri laiuseks. Koor on noorena vähem kestendav.

Lääneplaatan on ühekojaline taim, mis õitseb lõunas alates märtsist ja põhjas kuni maini.

Lääneplaatan esineb tervel Suurel tasandikul USA idaosas, v.a Minnesotas. Tema levila ulatub kiredest Maine'i edelaosast loodesse Wisconsini lõunaosa ja Iowani ning edelast Texase lõuna- ja keskosast Florida loodeossa ja Georgiasse. Kasvab kohati ka Kirde-Mehhiko mägedes.