FANDOM

Flag of Kota Kinabalu

Kota Kinabalu lipp

KKCity2

Kota Kinabalu

Kota Kinabalu on linn Malaisias, Sabahi osariigi pealinn ja Kota Kinabalu piirkonna halduskeskus. Linn asub Ida-Malaisias Kalimantani looderannikul Lõuna-Hiina mere ääres. Läänes paikneb Tunku Abdul Rahmani rahvuspark ja idas Kinabalu mägi, mille järgi linn on nime saanud. Elanike arv on 2010. aasta rahvaloenduse seisuga 452 058. Linnastus elab 628 725 inimest.

Kota Kinabalu äärne meri on oluline kalapüügi ala. Linn on populaarne värav Sabahi ja Kalimantani külastavatele turistidele. Kota Kinabalu on üks olulisemaid Ida-Malaisia tööstus- ja kaubanduskeskusi, mistõttu on see üks kiiremini kasvaid linnu Malaisias.

Etümoloogia Edit

Kota Kinabalu on saanud nime Kinabalu mäe järgi, mis asub linnast umbes 50 km idas. Kinabalu tuleneb omakorda sõnaühendist Aki Nabalu, mis tähendab "austusväärne paik surnule". Aki tähendab dusuni keeles "esivanemad" ja Nabalu tähistab mäe nime.

Kota tähendab malai keeles "linn". Seda kasutatakse ka mitme teise Malaisia linna nimes, näiteks Kota Bharu ja Kota Tinggi.

Linna varasem nimetus oli Jesselton.

Ajalugu Edit

Kina Balu from Pinokok Valley

"Kina Balu from Pinokok Valley". 1882. aastal avaldatud litograafia.

Alates 15. sajandist kuulus Jesselton Brunei sultaniriigi mõju alla. 19. sajandi lõpus hakkas North Borneo Chartered Company Põhja-Borneosse kolooniad rajama. 1882 rajati Gaya lahe juurde väike asula, kus elasid juba badžau pärismaalased. Esimene asula asus Gaya saarel. 1897. aastal põletasid vabadusvõitleja Mat Sallehi juhitud badžaud ja tausuugid esimese asula maha.

1898. aastal otsustas North Borneo Chartered Company asula rajada palju paremini kaitstavale maismaale Gantiani lahe juures. Siiski leiti see koht ebasobivaks ja 1899. aastal loodi asula Gaya saare vastas olevale maale. Uus asupaik asus North Borneo Railway raudteeliini lähedal ja seal oli hea sadamakoht. Jesselton nimetati Sir Charles Jesseli järgi, kes oli North Borneo Chartered Company aseesimees.

Jesseltonist arenes Põhja-Borneo oluline kaubakeskus, kus kaubeldi kummi, rotangi, mee ja vahaga. Sel perioodil olid tavalised ka kohalike põliselanike mässud. Teises maailmasõjas sai Jesselton tugevalt kannatada. Jaapani okupatsiooni ajal nimetati linn ümber Apiks, mida oli kasutatud ka varem. Jaapani võimu vastu toimus ka mitu mässu, mis aga mahasuruti. Sõja lõpupäevadel 1945. aastal hävitasid liitlased linna Borneo kampaania käigus pea täielikult. Sõda lõppes Põhja-Borneol 10 IX 1945.

Pärast sõda naasis pankroti äärel North Borneo Chartered Company Jesseltoni haldama, kuid ei suutnud rahastada linna taastamiseks vajaminevaid tohutuid maksumusi. 1946 läks Põhja-Borneo Briti krooni alla. Uus koloniaalvalitsus valis Sandakani asemel Põhja-Borneo uueks pealinnaks Jesseltoni. Kui Põhja-Borneost sai 1963. aastal Malaisiaga liitudes Sabahi osariik, jäi Jesselton selle pealinnaks. 1967. aastal muudeti linna nimi Kota Kinabaluks. Kota Kinabalu sai linnaõigused 2 II 2000.

Kliima Edit

Coastal drive along KK

Teeäärsed palmipuud Kota Kinabalus

Kota Kinabalus valitseb tüüpiline muutumatute õhutemperatuuridega ja niiske ekvatoriaalne kliima. Iseloomulikud on kirde ja edelamussoonid. Kirdemussoon esineb novembrist märtsini ja edelamuusson maist septembrini.

Keskmised õhutemperatuurid püsivad 24˜–26 °C vahel. Kõige soojem on aprillis ja mais ning kõige külmem jaanuaris. Sajab 2400–2500 mm aastas, kuid aasta peale ebaühtlaselt. Kõige kuivem on veebruaris ja märtsis ning kõige rohkem sajab oktoobris. Kirdemussooni ajal on tuulekiirus 5,5–8 m/s, kuid edelamussooni ajal märgatavalt nõrgem – 0,5– 3 m/s.

Rahvastik Edit

KotaKinabalu Sabah CityMosque-08

Mošee Kota Kinabalus

Linnas elab paljudest rassides ja rahvustest inimesi. Enamuse moodustavad mittemalaisiala kodanikud (110 556), kellele järgnevad hiinlased (93 429), badžaud (72 931), kadazanid (69 993), teised Malaisia rahvad (59 607), bruneilased (35 835), murutid (2528), indialased (2207) ja muud rahvad (5482).

Kota Kinabalus paljude religioonide järgijaid. Brunei malaid ja badžaud on moslemid. Kadazanid tunnistavad peamiselt kristlust, samas kui hiinlased on peamiselt budistid või kristlased. Samuti on linnas katoliiklasi, anglikaane, evangeliste, metodiste, hindusid jt.

Transport Edit

Linnas asub Kota Kinabalu rahvusvaheline lennujaam, mis reisijate arvult Malaisia teine lennujaam. Lennujaam on Malaysia Airlinesi kodulennujaam ja üks AirAsia lennujaam.

Linnas asub kaks sadamat. Esimene on kaubasadam ning teine Malaisia laevastiku mereväebaas ja naftaterminal. Reisijateveoga tegeleb parvlaev, millel on regulaarne ühendus Labuaniga.