FANDOM

Kookosevaras
Coconut Crab Birgus latro
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Lülijalgsed Arthropoda
Alamhõimkond: Vähilaadsed Crustacea
Klass: Kõrgemad vähid Malacostraca
Selts: Kümnejalalised Decapoda
Ülemsugukond: Paguroidea
Sugukond: Coenobitidae
Perekond: Birgus
Leach, 1816
Liik: Kookosevaras
Ladinakeelne nimetus
Birgus latro
(Linnaeus, 1767)

Kookosevaras (Birgus latro) on kümnejalaliste seltsi kuuluv vähiliik.

Kookosevaras on levinud India ookeani saartest kuni Vaikse ookeani Gambier' saarteni. Tema levila langeb üsna täpselt kokku kookospalmi omaga. Kookosevarga levila on vähenenud suure inimasustega piirkondades, näiteks Austraalias ja Madgaskaril. Kõige suurem kookosevaraste populatsioon paikneb Jõulusaarel India ookeanis.

Kookosevaras on ainus liik perekonnast Birgus, ja ta on sugulane erakvähkide perekonnaga Coenobita.

Ta on suurim maismaal elav lülijalgne. Tema kehapikkus on kuni 40 cm ja kaal kuni 4 kg. Isased on üldiselt suuremad kui emased. Seljakilbi pikkus võib ulatuda kuni 78 mm-ni ja laius kuni 200 mm-ni.

Kui välja jätta vastsed, ei ole kookosvargal ujumisoskust ja nad võivad uppuda, kui on jäänud vette rohkem kui tunniks. Nad kasutavad hingamiseks lõpuste ja kopsude vahepealset hingamiselundit, mis on talle üks kõige olulisem vahend elupaikades kohanemiseks. Sarnaselt erakvähkidele kasutavad noored loomad kaitseks teokarpi, kuid täiskasvanutel on arenenud tugev välisskelett, mis paikneb nende alalkehal. Täiskavanud karpi ei kanna. Neil on arenenud terav lõhnataju, mis on arenenud konvergentselt putukatega, ning mida nad kasutavad toidu otsimiseks.

Kookosevaras paljuneb kuival maal, kuid emased heidavad seejärel viljastunud munad merre. Ta paljuneb maist septembrini, eriti juuni algusest augustini lõpuni. Vastsed on avavees planktoni kujul. Sel ajal toituvad paljudest neist röövloomad. 3–4 nädala pärast langevad vastsed merepõhja, leiavad endale sobiva teokarpi ja rändavad rannikule. Suguküpsus saavutatakse umbes viie aastaselt. Kookosevaras võib elada üle 60-aastaseks.

Birgus latro

Kookospähkli peal olev kookosevaras

Täiskasvanud kookosevaras toitub puuviljadest, pähklitest, seemnetest ja mahalangenud puude säsist, kuid võimaluse korral raipeid ja muud orgaanilist materjali.

Liik on üldiselt seotud kookospähkliga. Ta ronib sageli puudele, et korjata kookospähkleid, mida ta sööb. Kuigi kookosvaras võib ronida puudele ja avada lõpuks kookospähkleid, ei moodusta need tema olulist osa.

On väidetud, et kookosevargad on süüdi Amelia Earharti säilimite kadumises. Nad võisid tema luud viia oma urgudesse.[1]

Kookosvargaid püütakse kõikides paikades, kus ta inimasustuse lähedale satub. Elupaikade vähenemise ja nende liighävitamise tõttu on tema arvukus mõnes kohas langenud või sootuks kadunud. 1981. aastal määrati ta IUCNi punases nimistus ohualtiks, kuid tänapäeval on ta puuduliku andmestikuga. Mõnes kohas on ta looduskaitse alla.

Viited Edit

  1. "Earhart's Final Resting Place Believed Found". Discovery News, 26. oktoober 2009