FANDOM

Kobarjalg
Dendrocollybia racemosa 64752
Mügar-kobarjalg kasvamas mädanenud seenel
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Lehikseened Agaricales
Sugukond: Heinikulised Tricholomataceae
Perekond: Kobarjalg
Ladinakeelne nimetus
Dendrocollybia
R.H. Petersen & Redhead
Tüüpliik
Mügar-kobarjalg D. racemosa
(Pers.) R.H. Petersen & Redhead

Kobarjalg (Dendrocollybia) on lehikseente seltsi heinikuliste sugukonda kuuluv monotüüpne seente perekond, kuhu kuulub liik mügar-kobarjalg (D. racemosa).

Perekond määratleti 2001. Varem kuulus Collybia racemosa nime kandnud liik kõrgese perekonda. Mügar-kobarjalga kirjeldas esimesena 1797 nime all Agaricus racemosus Christiaan Hendrik Persoon ja selle kinnitas 1821 Rootsi mükoloog Elias Magnus Fries. Perekonna teaduslik nimetus tuleneb vanakreekakeelsetest sõnadest dendro- 'puu' ja collybia 'väike münt'. Liiginimetus racemosa tuleneb ladinakeelesest sõnast racemus ja tähendab 'viinamarjade kobar'.

Mõnevõrra haruldane mügar-kobarjalg kasvab põhjapoolkera parasvöötmes, sh Põhja-Ameerika lääneosas ja Euroopas, kus see on kantud Punasesse Raamatusse. Kasvab tavaliselt teiste lehikseente laguneval viljakehal, nt riisikatel ja pilvikutel.

Kübar on väike, hallikasvalge või hallikaspruun ja 3–10 mm lai. Peenike jalg on 4–6 cm pikk ja 1 mm jäme. Liigile on iseloomulik ebaharilik jalg, mis on kaetud lühikeste külgmiste harudega. Viljaliha on väga õhuke (alla 1 mm paks), habras, värvusetu ja lõhnatu. Kuna seen võib paljuneda kas suguliselt või mittesuguliselt, võib viljakeha olla vähendatud või isegi ilma kübarata. Ebaharilik jalg pärineb mustast hernetera suurusest seenemügarast ehk sklerootsiumist. Seene anamorfsel vormil Tilachlidiopsis racemosa puudub elutsüklis suguline etapp. Ta saab paljuneda suhteliselt madalate temperatuuride juures, millega kohanedes võib ta kiiremini kasvada ja viljuda mädaneval seenel.

Seene söödavus on teadmata.