FANDOM

Flag of Kingisepp (Leningrad oblast)

Kingisseppa lipp

Kingissepp (vene Ки́нгисепп), ka Jaama ja Jamburg, on linn Venemaal Leningradi oblastis, Kingissepa rajooni keskus. See asub Lauga jõe kaldal Peterburist 138 km edelas ja Narvast 20 km idas. 2010 elas linnas 48 677 inimest.

Ajalugu Edit

Jaaman linna

Jamburgi linnus 17. sajandi alguses

1384. aastal ehitasid novgorodlased Luga jõe kaldale kivist linnuse, mis sai nimeks Jam või Jama (vene Ям, Яма). Aastatel 1395 ja 14441448 tõrjus linnus rootlaste ja Liivimaa sakslaste rünnakud.

Jam oli 15. ja 16. sajandil oluline kauplemise keskus ja Novgorodi Vadja viiendiku Jaama kihelkonna keskus. 1583 vallutasid Jami rootslased, kuid Täyssinä rahuga läks see tagasi Venemaale. Piirkond läks 1617 Stolbovo rahuga taas Rootsi valdusse. Rootsi valduses kandis linn nime Jamburg (vene Ямбург). 1630. aastatel loodi luteri kirik ja järgmisel kümnendil kool. Jamburgi linnus lasti 1682 õhku.

1703 vallutas Venemaa Põhjasõjas Ingerimaa, sh Jamburgi. 1708. aastast kuulus ala print Aleksandr Menšikovile, kes loovutas selle pärast väljasaamist tagasi riigile. Sajandi alguses sündis linnas klaasitööstus. 1796. aastast nimetati Jamburg Jamburgi maakonna maakonnalinnaks. 18.19. sajandil rajati linna lähedale Saksa asulaid.

1922 nimetati linn Eestimaa Kommunistlik Partei juhi Viktor Kingisseppa järgi. Teises maailmasõjas vallutasid linna sakslased. Punaarmee vallutas selle tagasi 1 II 1944. 1960. aastastest hakkas linna arenema tänu ulatuslikule fosforiidi kaevandamisele.

Haldus Edit

Kingisepp

Kingisseppa linnapilt

Kingissepp on Kingissepa rajooni keskus. Tegelikule linnale kuulub sinna lisaks Porhovo küla. Omavalitsus piirneb kirdes Opolje, kagus Pustomerža ja läänes Bolšoi Lutski vallaga.

Kingisseppa linnapea on Jelena Antonova.

Liiklus ja majandus Edit

Kingisseppa läbib Tallinna ja Peterburi vaheline Euroopa tee (M11, E20) ja raudtee. Linnal on rongiühendus Tallinna ja Peterburi kaudu Moskvaga. Lisaks on bussiühendus Peterburiga.