FANDOM

King Island AK Jul 2006

Kingi saar 2006. aasta juulis. Suured kivirahnad saare ülaosas on udu tõttu vaevanähtavad. Mahajäetud küla on lumehangede lähiümbruses.

King Island Houses USGS ric00642

Ukivok umbes 1892. Nähtavad on morsanahkadest suvemajad ja kivist talvemajad.

Ukivok

Mahajäetud vaiadel seisvad majad. Suur valge hoone nõlva allosas on endine kool, foto 1978

King (injupiaki keeles: Ugiuvak) on saar Beringi meres Alaskast läänes Walesi Printsi neemes lõunas. See asub Walesi külast 64 km lõuna pool avameres.

Geograafia Edit

Saar on kivine, kõrgus kuni 200 m ja umbes 1,6 km pikk. Saare kõik küljed on järsud. Kui meri on jäävaba (tavaliselt juunist novembrini), valitseb mereline kliima. Külmal aastajal valitseb mandriline kliima. Keskmine õhutemperatuur on suvel 5–10 °C, talvel –20...–15 °C. Aastas langeb 250 mm sademeid, lumena 850 mm/a.

Saarel elutseb alklaste sugukonda kuuluv merelind tuttörd.

Ajalugu Edit

Esimese eurooplasena nägi saart 1778. aastal Briti meresõitja James Cook. Saar sai nime Cooki ekspeditsiooni liikme James Kingi (1750–1784) järgi.

Saarel elasid talviti umbes 200 injupiakit, kes nimetasid end Aseuluk'iteks ('mererahvas') või saarel asuva Ukivoki küla järgi Ukivokmiut'iteks ('Ukivoki inimesed').

Ukivokmiut'id veetsid suviti elatudes Kingi saarel ja maismaal, tänapäeva Nome'i lähedal, küttimisest ja korilusest. Talviti elatusid nad küttimist ja jääl kalapüügist. Nad küttisid hülgeid ja morskasid, püüdsid krabisid ning korjasid kevaditi ja suviti linnumune jm.

Pärast Nome'i asula rajamist 1898, hakkasid saareelanikud suviti Nome'i elanikele müüma keerulisi nikerdusi ja loomanahku.

1937. aastal oli saarel 190 elanikku ja 45 maja. Saarel asusid katolik kirik ja kool. 1960. aastatel kolisid saareelanikud majanduslikel põhjustel Nome'i ja Kotzebuesse. Pärast seda on saar olnud mahajäetud. 2006. aastal püüti saarele põliselanikke tagasi tuua.

Kultuur Edit

Ukivokmiut'e üks olulisemaid kultuuri omadusi oli tants qagri, mida tantsiti talviti lühikese valge aja veetmiseks. Detsember oli Ukivokmiut'el tuntud trummilöömise kuuna Sauyatugvik.

Kajakid, millega saarelanikud merel käisid, on iseloomulikud Kingi saarele. Sageli oli pardal rohkem kui üks inimene või kaup. Sõudja kasutas ühelabalist aeru, samuti kasutati kahelabalist aeru.

Välislingid Edit