FANDOM

Kikkis käbiviljak
Starr 080801-9641 Conocarpus erectus
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Mürdilaadsed Myrtales
Sugukond: Kombreetumilised Combretaceae
Perekond: Käbiviljak Conocarpus
Liik: Kikkis käbiviljak
Ladinakeelne nimetus
Conocarpus erectus
L., 1753

Kikkis käbiviljak (Conocarpus erectus) on mürdilaadsete seltsi kombreetumiliste sugukonda kuuluv taimeliik.

Kikkis käbiviljak on levinud lähistroopilise ja troopilise kliima rannikualadel Lääne-Aafrikas Senegalist Angolani, USA-s Florida osariigi lõuna- ja keskosas, Kariibi mere saartel. Vaikse ookeani rannikul ulatub tema levila kuni Ecuadori ja Galapagose saarteni ning Atlandi ookeanil Brasiilia rannikuni. Ta on sisseviidud Hawaii saartele, kus ta arvatakse olevat invasiivne.[1]

Kikkis käbiviljak kasvab lähistroopilistel ja troopilistel varjatud rannikutel, kus merevee soolsus ei ületada 10 g/kg. On vastupidav tugevatele tuultele. Rannikul moodustab mangroovisalusid.[1] Ta võib kasvada ka sisemaal. Costa Ricas on ta avastatud 745 meetri kõrguselt merepinnast.

Conocarpus erectus Key Largo

Kikkis käbiviljaku viljad

Kikkis käbiviljak on kahekojaline taim, mis kasvab tiheda põõsa või puuna 1Œ–4 meetri, harva üle 10 meetri kõrguseks. Sageli võib tal olla mitu tüve. Koor on lõhestunud. Piklikud lehed paiknevad vahelduvalt, 2–7 cm pikad ja 1–3 cm laiad. Lehed on terava tipuga. Käbitaolised viljad paiknevad kobaras, 5–15 mm pikad ja värvuselt punakad või pruunikad. Seemned levivad vee kaudu.

Kikkis käbiviljaku puitu kasutatakse küttematerjalina, lisaks väiksel määral ehituses. Kikkis käbiviljaku teisendeid kasvatatakse ka ilutaimedena.

Kikkis käbiviljaku levila on vähenemas eriti rannikualadel. Teda ohustab lisaks elupaikade vähenemisele merevee ja muldade saastatus.[1]

Viited Edit