FANDOM

Flag of Kingdom of Kartli-Kakheti

Kharthli-Kahhethi lipp

Kharthli-Kahhethi oli kuningriik Gruusias aastatel 17621800. See loodi 1762. aastal Kharthli ja Kahhethi kuningriigi ühendamisel. Mõlemad kuningriigid olid iseseisvunud 15. sajandil.

Ajalooliselt oli Kharthli olnud kõige olulisem piirkond Gruusias, kuid Pärsia sissetungid nõrgendasid seda rohkem kui naaberpiirkonda Kahhethiat. 1555. aastal sõlmitud Amasya lepinguga läksid mõlemad kuningriigid läksid ja jäid vahelduva eduga Pärsia võimu alla. Nadir Šahi surma järel 1747. aastal kuulutas energiline Erekle II mõlemad riigid iseseisvaks ja ühendas need.

Erekle II suutis taas mitme sajandi järel tagada äsja ühendatud kuningriigi iseseisvuse tervenisti Zandi dünastia ajal. 1783 sõlmis ta Venemaa Keisririigiga Georgijevski lepingu, millega Kharthli-Kahhethi läks Venemaa protektoraadi alla, kuid Erekle säilitas riigi sisemise omavalitsuse. Sellega tagati ka piirkonna sümboolne kaitse Pärsia uute rünnakute eest. 1790. aastaks oli Agha Mohammad Šahhi võimu all tekkinud uus tugev Pärsia Kadžaaride dünastia.

Järgmistel aastatel hakkas Pärsia kuningas plaanima Kaukaasia tagasivallutamist. 1795. aastal toimunud Krtsanisi lahinguga Thbilisi vallutati ja rüüstati ning Gruusia idaosa liideti taas Pärsiaga.

1801. aastal annekteeris kuningriigi Vene keiser Aleksander I. Vene-Pärsia sõja järel (1804–1813) loovutas Pärsia ametlikult kuningriigi Vene Keisririigile.

Kharthli-Kahhethi kuningad Edit