FANDOM

Keinsism ehk keinslus ehk Keynesi teooria on makromajanduse teooria, mis pooldab majanduses riigipoolset ulatuslikku reguleerimist. Seda põhjendatakse sellega, et kapitalistlik majandus on loomult ebastabiilne ega suuda kriise vältida. Teooria on saanud nime 20. sajandi inglise majandusteadlase John Maynard Keynesi järgi.

Keinsismi järgi peab riik majanduse stabiliseerimiseks sekkuma keskpanga juhitavasse rahapoliitikasse ja valitsuse juhitavasse fiskaalpoliitikasse. Samuti on vaja vähendada intressimäärasid ja suurendada infrastruktuuri tehtavaid valitsuse poolseid investeeringuid. Ostujõu suurendamiseks ning tarbimise ja nõudluse laiendamiseks tõstetakse avalikus majanduses töötajate palku. Tulemusena kasvab tootmine ja töökohtade arvu suureneb. Sissetulekud suurenevad tänu valitsuse investeeringutele ning selle tagajärjel hakatakse majanduses rohkem raha kulutama, mis omakorda elavdab tootmist ja investeerimist ning seetõttu suurenevad sissetulekud ja kulutamine. Juhul, kui investeeringuid vähendatakse, hakatakse ka rohkem säästma ja see põhjustab majanduse languse.[1]

Keinsism oli 1940.–1970. aastatel mõjukas riikide majanduspoliitika suunaja. Uuesti said Keynesi ideed populaarseteks 2007. aastal alganud majandus- ja rahanduskriisi ajal.[1]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 Keynes, John Maynard. ents.ee. Vaadatud 30.4.2018