FANDOM

Kastanvöödik
2013-10-16 Cortinarius orellanus 1a
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Agaricomycetes
Selts: Lehikseened Agaricales
Sugukond: Vöödikulised Cortinariaceae
Perekond: Vöödik Cortinarius
Liik: Kastanvöödik
Ladinakeelne nimetus
Cortinarius orellanus
Fries, 1838

Kastanvöödik (Cortinarius orellanus) on vöödikuliste sugukonda vöödiku perekonda kuuluv seeneliik.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 1838. aastal Rootsi mükoloog Elias Magnus Fries.

Kastanvöödik on levinud Kesk- ja Ida-Euroopas. Ta kasvab heitlehistes metsades, kõige sagedamini pöögi või tamme läheduses. Eestis esineb teda väga harva.[1]

Kübar on kumer, 3–6 cm lai, harva kuni 8 cm. Kübar muutub vanemaks saades lamedamaks. Kübar on värvuselt oranžikaspruun ja pealt noorena peenesoomuseline, kuid muutub vanades siledaks. Eoslehekesed on ookrikarva, muutudes vananedes roostepruunideks. Eoslehekesed on jala külge kinnitunud. Jalg on 4–9 cm pikk ja 1–2 cm jäme, aheneva alusega. Jalg on kübaraga sama värvi või mõnevõrra heledam. Viljaliha on kahvatut ookrikarva.

Kastanvöödik on surmavalt mürgine. Ta põhjustab eluohtlikku orellaniinimürgistust.[1]

Kastanvöödiku mürgisus avastati 1957. aastal pärast seda, kui 1952. aastal sai Poolas seda seent tarbinud 112 inimest mürgistuse, kellest 11 suri. Hiljem on mürgistusjuhtumeid esinenud veel mitmetes riikides. 1997. aastal sai Austrias mürgistuse neli inimest, kes ajasid kastanvöödiku segi kukeseenega.

2002. aastal oli kastanvöödik Saksamaa aasta seen.[2]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 Kalamees, Kuulo; Liiv, Vello (2005). 400 Eesti seent. Eesti Loodusfoto, lk. 216. ISBN 978-9985-830-63-5. 
  2. "Pilz des Jahres". Deutsche Gesellschaft für Mykologie. Vaadatud 1.7.2017