FANDOM

Kariibi mänd
Pinus caribaea Morelet 1851 2013 001
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Paljasseemnetaimed Pinophyta
Klass: Okaspuud Pinopsida
Selts: Okaspuulaadsed Pinales
Sugukond: Männilised Pinaceae
Perekond: Mänd Pinus
Liik: Kariibi mänd
Ladinakeelne nimetus
Pinus caribaea
Morelet

Kariibi mänd (Pinus caribaea) on männiliste sugukonda männi perekonda kuuluv igihaljas okaspuu.

Kariibi männil on kolm teisendit: Kuubas esinev Pinus caribaea var. caribaea, Bahamas ning Turksi ja Caicosel esinev Pinus caribaea var. bahamensis ja Kesk-Ameerikas esinev Pinus caribaea var. hondurensis.

Kariibi mänd kasvab 20-35 meetri, mõnikord kuni 45 meetri kõrguseks. Koor on kare ja kestendav ning on murenenud ebakorrapärasteks osadeks. Võra on laia koonilise, avatud või ebakorrapärase kujuga. Okkad on 15–26 cm pikad ja käbid 5–12 cm pikad.

Kariibi männi looduslik levila hõlmab Mehhiko Quintana Roo osariigi, Bahama saarestiku, Turksi ja Caicose saarerühma, Kuuba lõunarannikul asuva Juventudi saare, Belize'i, Guatemala põhjaosa, Hondurase rannikul asuvad Bahía saared ning Nicaragua.

Kariibi mändi loetakse üldiselt mitteohustatud liigiks, kuid tema varieteedid caribaea ja 'bahamensis on ohustatud.

Kariibi mänd, eriti tema varieteet hondurensis, on oluline majandatav puuliik. Selle tõttu kasvatatakse teda lisaks oma looduslikule levilale veel mitmel pool troopilistes ja lähistroopilistes alades mujal maailmas. Tugevalt vaigust puitu kasutatakse ehitusmaterjalina ning laudkastide, kaubaaluste, laevatekkide, teivaste, postide, puitlaastplaatide, vineeride ja paberi valmistamiseks.[1]

Viited Edit