FANDOM

20000 title 0a

"Kakskümmend tuhat ljööd vee all" esileht

"Kakskümmend tuhat ljööd vee all" (Vingt mille lieues sous les mers) on Prantsuse kirjaniku Jules Verne'i 1870. aastal ilmunud teaduslik-fantastiline seiklusromaan. Pealkiri ei viita vee sügavusele, vaid veealuse teekonna pikkusele. 20 000 ljööd on umes kahekordne Maa ümbermõõt. Lugu räägib Kapten Nemost ja tema allveelaevast "Nautilus".

Sisu Edit

Loo tegevustik algab 1866. aastal, kui üle maailma hakkab laevu ründama salapärane olend, kes uputab mitu laeva. Olend on pikk ja peenike ning mõnikord see helendab vees. Ta on vaalast palju suurem ja kiirem. Mõnede arvates on see liikuv riff, teiste arvates meremadu.

20000 Abraham Lincoln

Aurufregatt (fiktiivne) USS Abraham Lincoln, tüüpilne 19. sajandi teise poole fregatt

Järgmisel aastal, 1867, ründab olend kahte laeva. Inimesi haarab hirm, et olend võib rünnata ka teisi laevu, nii otsustab USA valitsus probleemi lahendamiseks välja saata sõjalaeva "Abraham Lincoln", kes koletise tuvastaks ja vajadusel hävitaks. Ekspeditsiooni gruppi kuuluvad Prantsuse professor Pierre Aronnax, tema teener Conseil ja harpuunija Ned Land. Arronaxi arvates oli olend hiigelnarval.

Pärast mõnda aega merel seilamist nähtakse meres olendit. Koletis ründab "Abraham Lincolni" ning Arronax, Conseil ja Ned Land kukuvad üle parda. Nad ujuvad selle olenud poole ja ronivad selle peale. Nad avastavad, et laevu on rünnanud allveelaev Nautilus (allveelaev on nime saanud laevukeste (Nautilus) järgi, mereolendid, kes võivad tõusta ja sukelduda erinevatel meresügavustesse nagu allveelaev).

Arronax, Conseil ja Ned Land kohtuvad laeva kapteni Nemoga (ladina keeles 'eikeegi'), misantroop, kes on inimkonna eest põgenemiseks lasknud ehitada allveelaeva ja elab selles koos meeskonnaga, sõites mööda maailma meresid. Nemo teatab neile, et on nad oma ülejäänud elu allveelaeval vangid, kuna kui Nemo lubaks neil lahkuda, siis räägiksid nad temast kõigile. Ned Land on väga vihane ja hakkab põgenemiseks plaane tegema.

20000 Nemo South Pole flag

Kapten Nemo heiskab lipu lõunapoolusel

Aronnax, Conseil ja Land elavad koos allveelaeva meeskonnaga läbi mitmesuguseid seiklusi: nad käivad Atlantisel, lõunapoolusel ja kõige sügavamates süvikutes, jahil nii vee all kui ka troopikasaarel, vaatavad hukkunud laevade aardeid, võitlevad hiidkalmaariga jne.

Selgub, et Nemo ei ole ennast inimkonnast täielikult eraldanud ega vihka kõiki inimesi. Nii abistab ta Kreeta ülestõusust osavõtjaid merepõhjast leitud varandusega. Vaesele India pärlipüüdjale annab ta peotäie pärle, mis on rohkem tema mitme aasta teenistusest.

Lõpuks õnnestub Aronnaxil, Conseil ja Landil Norra rannikul "Nautiluse" päästepaadiga põgeneda ning koju jõuda.

Osalt on "20 000 ljöö vee all" järjeks "Saladuslik saar", milles kõrvaltegelasena esineb samuti Nemo, kes on oma meeskonnast ainsana ellu jäänud. "Saladusliku saare" lõpus hukkub Nemo koos "Nautilusega" vulkaani purskes.