FANDOM

Kahupea-tuvi
Choiseul Crested Pigeon
John Gerrard Keulemansi illustratsioon (1904)
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Tuvilised Columbiformes
Sugukond: Tuvilased Columbidae
Perekond: Microgoura
Rothschild, 1904
Liik: Kahupea-tuvi
Ladinakeelne nimetus
Microgoura meeki
(Rothschild, 1904)

Kahupea-tuvi (Microgoura meeki) on tuvilaste sugukonda kuuluv väljasurnud linnuliik.

Ainsana õnnestus lindu uurida enne väljasuremist inglise loodusteadlane Albert Stewart Meek, kes püüdis 1904. aastal Choiseuli saare põhjaosas kinni kuus lindu ja korjas ühe muna. Vaatamata paljudele hilisematele otsingutele, ei lindu kinnitatud andmete kohaselt enam nähtud. Arvatavasti oli kahupea-tuvi juba sel ajal, kui Meek seda lindu kohtas, haruldane. Meeki püütud isendite põhjal andis samal aastal kahupea-tuvile liigikirjelduse Walter Rothschild. Liik paigutati monotüüpsesse perekonda Microgoura, mille nimetus tuleneb vanakreekakeelsest sõnast mikros ('väike') ja sõnast goura, mis on Uus-Guinea põliselanike nimetus kroontuvi kohta. Rothschild nimetas liigiepideedi Meeki järgi meeki.

Kahupea-tuvi oli endeemne Saalomoni Saartele kuuluval Choiseuli saarel, kuigi on olemas tõendamata kinnitusi selle kohta, et ta elas ka mitmel teisel lähedal paikneval saarel. Viimast korda nähti tõendatult teda 1904. aastal.

Kahupea-tuvi oli monotüüpse perekonna Microgoura ainus liik ja tal ei olnud teadaolevalt ühtegi alamliiki. Temaga kõige lähemalt seotud elusolev liik on habetuvi (Trugon terrestris). Mõnede autorite arvates võib kahupea-tuvi olla side nende kahe liigi ja kroontuvidega (Goura spp.).

Kahupea-tuvi olu umbes 31 cm pikk. Täiskasvanud isend, nii emane kui ka isane, oli suurelt jaolt sinakashall, koheva oranžika kõhualusega ja iseäraliku sinaka tutiga. Nokk oli kahevärviline, noka ümbrus oli kaetud mustade sulgedega. Tiivad olid pruunikad ja lühike saba mustjaspurpurne. Kirjelduste järgi oli tal ilus tõusev ja langev vilisev häälitsus.

Kuna lind suri välja enne, kui teda põhjalikult uuritud oli, ei ole tema eluviisi kohta palju teada. Ta elas maismaal ja munes ühe muna voodertamata süvendisse maapinnal. Nad olid paaris või kolme-neljaliikmelises rühmas väikestes põõsastes ja olid väidetavalt väga taltsad, lubades jahimeestel end koha pealt kinni võtta.

Kahupea-tuvi elas madalate alade metsades, eriti rannikulähedastel soostunud aladel, kus ei olnud mangroovi.

Flag of Choiseul

Kahupea-tuvi Choiseuli provintsi lipul

Kohalike põliselanike kohaselt suri liik välja saarele sissetoodud kodustamata kasside tõttu, kuna kahupea-tuvi polnud varem kunagi Choiseuli saarel kiskjatega kokku puutunud. Viimane kinnitamata teadaanne kahupea-tuvi kohta pärineb 1940. aastate algusest.

Kahupea-tuvi on kujutatud Choiseuli provintsi lipul.