FANDOM

Josef Mengele

Josef Mengele enne 1945. aastast

Josef Mengele (16 III 1911 Günzburg – 7 II 1979 Bertioga, Brasiilia) oli Saksa sõjakurjategija, Schutzstaffel'i (SS) ohvitser ja Auschwitzi koonduslaagri arst Teises maailmasõjas.

Ta oli kurikuulus ohvrite valimiste poolest, keda gaasikambrites surmati, ning ebateaduslike ja sageli surmaga lõppevate vangide peal tehtud inimakatsetuste poolest. Pärast sõda põgenes ta Lõuna-Ameerikasse, kus varjas end elu lõpuni.

Mengele sai Müncheni ülikoolis doktorikraadi antropoloogias ja meditsiinis. 1938 liitus ta Schutzstaffel'iga. Sõja alguses määrati ta algselt pataljoni meedikuks, kuid 1943. aasta alguses asus ta tööle Auschwitzi koonduslaagrisse. Seal nägi ta võimalust inimeste peal geeniuuringuid läbi viia. Tema hilisemad katsetused, mis keskendusid peamiselt kaksikutele, olid ebateaduslikud ja neis pandunud tähelepanu ohvrite tervisele või ohutusele. Mengele oli samuti arstide rühma liige, kes olid määratud tegema valik, kas osad uued koonduslaagrisse saabujad pannaks tööle või need, kes töötegemiseks ei kõlvanud, pannakse kohaselt gaasikambritesse. Mengele lahkus Auschwitzist 17 I 1945, veidi enne Punaarmee saabumist.

Endiste SS-i liikmete abiga seilas ta 1949. aasta juulis Argentinasse. Ta elas algselt Buenos Aireses ja selle ümbruses, põgenes 1959 Paraguaysse ja sealt 1960 Brasiiliasse, olles tagaotsitav Lääne-Saksamaa, Iisraeli ja natsiküttide poolt. Vaatamata mitmeletele jälitamistele vältis Mengele tabamist. Ta uppus 1979. aastal Brasiilia rannikult eemale ujudes ja maeti vale nime all. Tema jäänused ekshumeeriti ja identifitseeriti 1985.