FANDOM

Jwesleysitting

John Wesley. Portree Frank O. Salisbury.

John Wesley (28 VI 1703 Epworth, Lincolnshire – 2 III 1791 London) oli Inglise anglikaani kiriku preester. Ta rajas koos venna Charlesi ja George Whitefieldiga protestantliku kristliku liikumise metodismi.

Ta oli Samuel ja Susanna Wesley 15. laps. Samuel lõpetas Oxfordi Ülikooli ja 1728 Inglismaa Kiriku preestriks. 1729. aastal lõid nad vennaga usulise rühma, mille liikmeid nimetati metoodilise Pühakirja uurimise ja paastumise järgi metodistideks. Rühm laienes ning see hakkas tegelema sotsiaalsete ja almuslike tegvusaladega. Pärast ebaõnnestunud misjoni Põhja-Ameerika Georgia kolooniasse naasid nad tagasi Londoni, kus liitusid hernhuutlusega. 1738 tabas mõlemat Wesley Martin Lutherist inspireerituna usuline kogemus, mis veenis teda, et lunastus on võimalik ainult usu kaudu.[1]

Wesley hakkas koos vennaga ringi rändama ja inimestele jutlust pidama. 1784 hakkas John vaatamata Charlesi pahaks panekule vaimulikke ametisse pühitsema, kui Londoni piiskop keeldus seda tegemast. Wesley kirjutasid mitu tuhati kristlikku hümni.[1]

Wesley jäi oma elu lõpuni Inglismaa Kiriku preestriks ega soovinud ka luua uut denominatsiooni.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 (2008) Britannica Concise Encyclopedia. Encyclopaedia Britannica, Inc., lk 2047. ISBN 1-593394-92-6.