FANDOM

John Tenniel

John Tenniel, autoportree (u. 1889)

John Tenniel (28 II 1820 Bayswater, Middlesex – 25 II 1914 London) oli Briti illustraator ja karikaturist. Ta joonistas ajakirjale Punch karikatuure ning illustreeris Lewis Carrolli raamatud "Alice Imedemaal" ja "Alice peeglitagusel maal ja mida ta seal nägi".

Elulugu Edit

Tenniel õppis Kuninglikus Kunstiakadeemias, kuid kunstnikuna oli ta suuresti iseõppinud. Esimest korda eksponeeriti tema teoseid 1836 Briti Kunstnike Kuningliku Selts näitusel. 1845 tegi ta Westminsteri paleele fresko "An Allegory of Justice". Sellest eest sai ta preemiaks 200 £ ja volituse maalida fresko "Upper Waiting Hall" ülemkojale. Ta kaotas 20-aastasena kaotas ta vehklemisõnnetuses ühes silmas nägemise.

1840. aastatel hakkas Tenniel raamatuid illustreerima. Esimesteks töödeks olid Friedrich de la Motte Fouqué' "Undine" (1846) ja "Aisopose valmid" (1848). Aisopos tõi talle tuntust ja ta kutsuti 1850 ajakirja Punch juurde karikaturistiks. Ta töötas seal kuni 1901. aastani ja tegi selle ajaga üle 2000 karikatuuri. Punch oli liberaalne ja poliitiliselt aktiivne ajakiri, mis peegeldas viktoriaanliku ajastu avalikkuse meeleolu sotsiaalsete reformide kohta. Tenniel kujutas karikatuurides aastaid brittide südametunnistust. Teiselt poolt olid tema joonistused pilkavad, proletariaadi ründavad ning vastu Iirimaa ja India iseseisvusele.

1890 Bismarcks Ruecktritt

Ajakirjas Punch ilmunud Tennieli karikatuur "Dropping the Pilot" ("Piloot peab lahkuma"). Kujutab kantsler Otto von Bismarcki erruminekut 1890. aastal.

Lewis Carroll illustreeris raamatu "Alice Imedemaal" ise, kuid tema kunstnikuvõimed olid piiratud. Graveerija Orlando Jewitt tegi ettepaneku, et ta võiks palgata kutselise illustraatori. Carroll otsustas valida Tennieli, kuna ta oli ise ajakirja Punch lugeja. Tenniel joonistas raamatule 42 pilti. Teose esimene trükk 1865 tühistati ja müüdi edasi USA-sse, kuna Tennielile ei sobinud trükikvaliteet. 1871 ilmus raamatul järg "Alice peeglitagusel maal ja mida ta seal nägi", mille illustreeris samuti Tenniel. Kaks raamatud said rahvusvaheliselt Tennieli tuntumad tööd, sest tema illustreeritud raamatud tõlgiti paljudesse keeltesse. Need olid ka Tennieli viimased illustreeritud raamatud.

Tenniel oli esimene karikaturist Suurbritannias, kes löödi rüütliks. Kuninganna Victoria andis talle aadlitiitli 1893. Tenniel läks pensionile 1901.

1895 ja 1900 olid tema tööd näitusel Victoria ja Alberti muuseumis. Tema vesivärvimaalid on näitusel Royal Institute of Painters in Water Coloursis, mille liige ta 1874. aastast oli. Ta on teinud ka mosaiigi Leonardo da Vincist.