FANDOM

John Colter historical marker

Tahvel Colteri sünnikohas Stuarts Draftis

John Colter (u. 1774 – november 1813) oli USA maadeavastaja. Ta oli aastatel 18041806 Lewise ja Clarki ekspeditsiooni liige. Colter külastas 1807.–1808. aasta tavel tõenäoliselt esimesena Yellowstone'i rahvuspargi ala.

Ekspeditsioonid Edit

Colter sündis umbes 1774. aastal Stuarts Drafti lähedal Virginias. Ta oli üks virginialasest, kelle Meriwether Lewis valis 1803. aasta ekspeditsioonile. Colteril oli Lewise ja Clarki ekspeditsioonil palju ülesandeid. Colter oli ekspeditsioonirühma parim jahimees. Ta oli 1805. aasta augustis-septembris retkel sõnumitooja, mil ekspeditsioon jagunes Põhja-Kaljumäestiku ületamisel kahte ossa.

Colter Stone

1930. aastal Tetoniast leitud kivi, millel on Colteri nimi ja aasta 1808. Kivi päritolu on ebaselge ja seda kahlustatud võltsinguks. Samas leiti see piirkonnast, kus Colter 1808. aastal viibis.

Colter veetis 1805.–1806. aasta talve koos mitme teise mehega niiskes Oregonis, mil enamik mehi oli umbes 30 km kaugusel Fort Clatsopis. Colter kuulus William Clarki juhitud rühma, mis käis 8 I 1808 Cannon Beachil randa sattunud vaala uudistamas. See oli kõige lõunapoolsem koht Oregonis, kuhu ekspeditsioon jõudis.[1] Tagasiteel mööda Missouri jõge sai Colter Lewiselt loa ekspeditsioonist lahkuda ja liituda kahe karusnahakütiga, kes suundusid Yellowstone'i jõe suunas. 1807. aasta kevadel jätkas ta oma teed üksi.

1807 palkas Manuel Lisa ta tööle karusnahaettevõttesse Missouri Fur Company. Ta suundus Lisaga Bighorni jõe suudmesse, kuhu Lisa ehitas puidust kindlustise. Colter jätkas sealt 1807. aasta sügisel teekonda üksi ja naasis 1808. aasta talvel. Ainsad säilinud kirjalikud andmed Colteri reisi kohta pärinevad Henry Brackenridge'ilt, kes oli seda kuulunud Lisalt. Colteri eesmärgiks oli minna sadadade kilomeetrite kaugusele indiaanlastega kauplema. Tagasiteel ründasid teda mitmed indiaanlased, kes teda raskelt haavasid. Ta naasis siiski ilma kõrvalise abita tagasi. Ei ole täpselt teada, kui kaugele Colter jõudis, kuid tõenäoliselt käis ta praeguse Yellowstone'i rahvuspargi alal.[2]

Pere ja surm Edit

Colter jätkas retki kuni 1810. aastani, mil naasis St. Louisi. Ta abiellus Sallie nimelise naisega ja ostis New Haveni lähedale farmi. Colter suri umbes 1813. aasta novembris kollatõbisse.

Viited Edit