FANDOM

Helilooja kohta vaata John Bull (helilooja); auruveduri kohta vaata John Bull (auruvedur).
John Bull - World War I recruiting poster

John Bull Esimese maailmasõja aegsel plakatil, mis kutsub mehi väeteenistusse.

John Bull on kirjanduses ja poliitilises huumoris inglastele nende kohmakuse ja kangekaelsuse pärast antud pilkenimi.

Selle mõtles välja šoti matemaatik ja füüsik John Arbuthnot. See esines esimest korda tema 1712. aasta pamfletis. Samal aastal ilmus "The History of John Bull", kus Bull oli aus rätsep, kes koos sõbra Nicholas Frogiga (kes sümboliseeris Hollandit) astus kaubanduse häirimise eest vastu Lewis Baboonile (Louis XIV).[1] Satiiri jõudmisega laia levikusse muutus tegelane populaarseks 18. sajandi poliitiliste kirjutiste tegelaskujuna.

Buonaparte, 48 hours after landing

John Bull hoiab vardas Napoleoni pead James Gillray 1803. aasta eskiisil.

Prantsuse revolutsioon ja Napoleoni sõjad tegid karikatuuri üha populaarsemaks. Satiirikud James Gillray ja Thomas Rowlandson kujundasid John Bulli rumalat ja jämedat rahvusiseloomu. Veidi vähem kui 50 aastat hiljem tõstis John Doyle Bulli taas sotsiaalsesse rolli ja kellest sai edukas kodanik.

19. sajandi lõpupoole esines John Bull pidevalt ajakirjas Punch, tuntuim on John Leechi esitatud rõõmsameelne ja aus talumees, kellel on mõnikord seljas Suurbritannia riigilipuga vest ja saatjaks bulldog. John Bull on nüüdseks muutunud üleüldiseks tegelaseks, kes esineb raamatutes, näidendites ja isegi toodete kaubamärgil.

Vaata ka Edit

Viited Edit